Sluta överdriv?

Ibland förstår jag mig faktiskt inte på hästfolk. Ska du tävla så ska du vara fullständigt matchad i märkeskläder, så verkar det iaf när man ser en del på tävling. Index och jag gör nog så många missar vi kan i matchningen. Tänk er bara det här:

* Index har ett V-format pannband och remontnosgrimma
* Jag rider i hoppstövlar (!) och en ventilationshjälm
* Index har utsläppt pannlugg
* Jag använder hårnät och gör ingen donut
* Jag har ridit i för korta ridstövlar i ett par år...
* Min kavaj är marinblå, likaså min hjälm som dessutom är tvåfärgad...

Och vet ni vad? Det går lika bra trots det och domaren har inte kommenterat någonting om min utrustning, än. Är det inte för överdrivet att börja dissa olika sorters utrustning? Det är ju ändå inte den man rider med. Det viktigaste är väl ändå det här:

* Hel och ren utrustning
* Inte blanda en brun sadel med ett svart träns eller tvärtom
* Att man har en någorlunda figursydd kavaj, annars ser det lite slafsigt ut
* Ett vitt schabrak (och ingen annan färg!)
* I högre klasser gärna plastrong (svårt att hitta någon utan...)
* Snygga knoppar! Inga upprättstående spretiga saker.
* Ridstövlar och inte shortchaps

Helt enkelt självklara saker och det här skulle jag vilja påstå är det som domaren nog bryr sig om. Kommer det in någon med skitig utrustning, spretiga knoppar, för stor kavaj och shortchaps får man kanske känslan av att ryttaren inte riktigt verkar ha så bra koll. Vilket jag tvivlar på att någon ens skulle göra.

Jag tror inte att domaren bryr sig om ifall ryttaren kommer in med fullständig märkesutrustning eller inte. I mitt fall så kan jag inte påstå att domaren gör det. I så fall hade jag inte kommit tvåa i lördags... Det är en sak som är säker. Fast sen är det ju så att det inte är med utrustningen man rider. Och det visar sig någon gång ibland (som när jag blir placerad).

Märkessaker är snyggt men inte nödvändigt. Mitt råd är snarare att lägga pengarna på träning istället för utrustning. Det kan löna sig i längden (;







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback