Dagens ridning

Index: Som min kära syster skrev tidigare så red vi dressyr på åkern. Index och jag hade inte dressyrat på en vecka så han satt fast lite i höger tygeln och tryckte ut den bogen. Men med en stark vad och fingerfärdighet på ringfingret så släppte han riktigt bra. Han kändes riktigt loss och fin med bra energi och det mesta satt riktigt bra. Jag tror det var länge sedan vi fick till sådana klockrena enkla byten så det var riktigt kul! Skolarna kändes, enligt mig, riktigt bra även om jag vet att det inte alltid behöver betyda att det är så. Skänkelvikningar är jag bättre på och de kan jag säga att de var bra. Dessutom sökte han sig framåt - nedåt när jag travade av honom så han var nog ganska eftergiven.

Överlag måste jag säga att jag är nöjd med min ponny, som inte har så mycket emot att springa på en åker istället för en hård bana.

Skrutten: Han red jag däremot på banan. Hade nog blivit lite väl roligt om jag hade ridit en treåring på en åker. Särskilt eftersom jag inte är helt säker på att broms och styrning alltid fungerar.

I vilket fall så var han riktigt duktig. Jag tränade mycket på att han ska lyssna på mig och kunna både korta och länga traven efter hans utbildningsnivå. Sedan blev det en del galoppfattningar. Vi har precis övergått från en kanonbra "unghästfattning" till att fatta på spåret och de sitter riktigt klockrent (oftast). I början så blev det lite träning på att flytta undan för skänkeln och det går allt bättre.






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback