Hjälmdebatten...

Det har visst blivit en himla debatt om man ska få rida utan hjälm eller inte. Och om det är okej att storbloggare lägger ut bilder när de rider utan hjälm. Detta efter att Ingrid (dressyrmupparna) la upp bilder när hon galopperade barbacka på en pigg Claudia som bockade.

Ska jag vara ärlig: det är helt upp till henne vad hon gör med sitt huvud. Jag behöver inte bry mig och ramlar hon av då är det hennes problem. Däremot anser jag att det är oansvarigt att lägga upp bilder på Sveriges största hästblogg där hon rider barbacka utan hjälm och hästen bockar. Jag tror att det kan ge signaler som att det är okej att rida utan hjälm. Särskilt eftersom både Linn och Ingrid har blivit förebilder för många ryttare, oavsett om de vill det eller inte. Risken finns att många vill testa samma sak hemma.

Särskilt eftersom man i dagens samhälle till viss del bestämmer graden av kunskap på hur högt man tävlar. Många ryttare rider säkert högre klasser än Ingrid som tävlat lokal LB i år. Även om kunskap inte behöver mätas i hur högt man tävlar. Om bloggarna nu måste lägga upp fina bilder där man rider utan hjälm se då till att poängtera att det här är ingenting ni ska testa hemma.

Dels kommer bloggarna slippa en massa kommentarer om hur oförståndiga de är och så kommer mindre barn att tänka till en extra gång innan de börjar leka med sin ponny och olyckan blir ett faktum.







Bra skrivet, håller med dig. Oavsett om dem vill vara förebilder eller inte så är dem ju det automatiskt för många småtjejer :p

2011-10-11 // 20:06:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback