Ett litet (långt) förtydligande


Jag tror att du har missförstått mig lite där så tänkte förtydliga mig lite.

Det är inte bara avgiften jag irriterar mig på. Bara det faktum att vi hela tiden ska buga och bocka, tacka och ta emot för vi i vår enfald inte vågar göra något annat irriterar mig. Så fort det blir en regeländring accepterar vi svenskar det och knyter näven i byxfickan i hopp om att någon annan ska våga protestera. På det viset kommer förbund m.m. kunna göra vilka sjuka ändringar som helst. Min fråga är snarare vad blir det nästa gång?

Dessutom bör man tänka såhär. Det finns föräldrar som precis har haft råd att betala en ponny till sitt barn. Barnet vill efter att det börjat gå allt bättre och bättre tävla lite smått. Nu är startavgifterna redan från början dyra och på något sätt tror jag att alla avgifter och licensansökningar som krånglar till allting blir ett stort berg för dem att överstiga. Om jag nu har fattat allting rätt ska ryttarna ha en licens för 500 kr och hästen en för 200 kr, dessutom ska ponnyn mätas om den inte är slutmätt man får sedan inte glömma att ponnyn ska ha pass och vara chippad (dock svårt att hitta en häst utan detta). Ett konto ska skapas på TDB, hästen ska registreras, ryttaren ska lösa medlemskap i en klubb för att kunna tävla, pengar ska sättas in på ett TDB-konto, serviceavgiften till SVRF ska betalas varje gång.

Det är först när man får allt det här att fungera när man har tävlat ett par år som man börjar förstå allting. När jag startade min första lokala tävling skrev jag en anmälningsblankett, kryssade i klasserna och skickade till klubben. Jag fick en licensbricka och det jag hade med mig till tävlingsplatsen var vaccinationskort, mätintyg och registreringsbevis. Egentligen ganska enkelt, allting betalades på plats.

Jag tror inte att det här kommer göra det enklare för folk att börja tävla - och ja - jag tror nog att en extra avgift på 500 kr kan avskräcka folk som inte har samma ekonomiska förutsättningar som de som är positiva till förslaget.






Jag håller helt med dig!

2011-10-08 // 10:33:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback