Det finns inga lynnesfel bara dålig hantering...

Jag tror att de flesta här har sett Ponnyakuten, ett kanonbra program där ponnyryttare får möjligheten att utvecklas och samtidigt få hjälp med sina problem. Oftast är det lastningsproblem men även hästar som går till attack i boxen eller springer över sin ryttare.

Har ni tänkt på att problemen allt som oftast löser sig. Hästen var inte knäpp i huvudet - istället visade det sig att den orutinerade ryttaren inte visste hur h*n skulle hantera sin ponny. Jag tror inte att de här små ryttarna är de enda som inte vet hur man hanterar hästar.

Det verkar som om de flesta har svårt att säga "nej". Jag har sett några typexempel på det. Med det menar jag inte att man ska slå hästen när den gör fel. Det jag menar är att om nu hästen bits eller liknande ska man inte säga "men lilla hästen så får du inte göra" utan "NEJ!". Man sätter en gräns och säger att vi är vänner men nej jag tolererar inte att du biter mig.

Ta ett föl som exempel visst är de bedårande när de nafsar i kläderna, kliver på dig och vill gosa. Fölungen kommer att växa och när du sedan har en häst på över 160, skodd runt om, som ska kliva på dig och bita i kläderna är det inte lika mysigt. Sätt då istället en gräns från början. Det räcker med ett "nej", inte att du slår.

Du har igen så mycket på det och slipper de där kamperna varje dag, rädslan för att bli översprungen eller biten av en häst med lynnesfel. Egentligen finns det inga lynnesfel bara dålig hästhantering. Om en häst är aggressiv så får man helt enkelt fråga sig hur dennes uppväxt var. Sattes inga gränser? Eller blev den slagen? Det sista är inte lika troligt som det första.

Jag tror inte man ska vara så snabb att skylla problemen på hästen. I de flesta fallen är det faktiskt ryttarens fel, så varför kan inte det gälla även från marken? För er som inte vågar säga "nej", era hästar kommer inte att ta illa upp. Nästa gång ni är rädda för att säga ifrån kan ni ta er en titt på hur hästar beter sig i hagen.

Ledarhästen är allt annat än snäll mot sin flock om den inte uppträder som ledarhästen vill. Tänk på det för det är ni som ska vara ledare för hästen. Inte tvärtom, det är först då du får en häst med "lynnesfel".







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback