Störst behöver inte vara bäst

Dagens fråga varför dessa giganter till hästar? Varför ska det hetsas till större hästar som ska ridas av ryttare i min längd. Jag har svårt att rida ihop en häst på 163 cm (han har nog växt, skulle jag tro), om då en lika lång ryttare ska rida en på 170+ och dessutom kommer direkt från ponny. Vad kommer resultatet att bli? För min del får jag säga att jag blev osäker och vet inte hur jag ska göra när benen inte räcker till.

Och vad är det som säger att en jätte till häst kommer vara så mycket bättre? Inget tror jag, förutom att det blir jobbigare, klumpigare och svårare om man som jag precis har växt över dvärggränsen. Blir det ny häst för mig är maxhöjden 155 cm, de kan mina korta ben hålla om så som det krävs. Och detta tror jag inte jag är ensam om att känna egentligen, studerade ett vettskrämt ansikte på en dressyrryttare förra året. Hästen var stor och pigg, ryttaren liten och osäker. Inte en så där underbar kombination måste jag säga.

Så varför? Störst behöver inte vara bäst... (med det inte sagt att man ska rida ponny hela livet)





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback