Du är inte cool för att du vågar kommentera anonymt

Jag vet inte vad det är som gör att avundsjukan gror så bra just i vårt avlånga land. Kanske är det faktumet att vi har 300 dagars vinter och redan är bittra. Eller så är det en otroligt smittsam epidemi som gör att vi kan sitta bakom våra anonyma datorskärmar och klicka iväg den första tanken som kommer upp i huvudet ut i cyberrymden. Eller så har vi missförstått det där med demokrati och yttrandefrihet fullständigt.
 
Nej, det går inte att stoppa allt skitsnack som vi dagligen roar oss med. Men. Nog kan väl varenda människa tänka ett steg längre och fundera på konsekvenserna av en kommentar? För att förtydliga så finns det olika sätt att skriva kommentarer på bloggar och liknande forum. Antingen så argumenterar man sakligt om något där man har avvikande åsikt eller så skriver man en dräpande kommentar om hur dum i huvudet någon är.
 
Det är svårt att räkna ut vilken kommentar som bäst för en diskussion framåt och även kan ge artikelförfattaren lite nya perspektiv. Nog för att man kan bli provocerad av att se andras framgång och lycka men inte mår någon bättre av skicka en kommentar där man anonymt talar om hur provocerad man blev? Jag kan ärligt erkänna att ibland kan jag inte unna alla deras framgång. Sedan tänker jag till och kommer på att de inte har glidit på en räkmacka utan faktiskt arbetat för det här, hårt. Och väntar med min kommentar om vilken rosa bubbla de lever i. Tänker att alla har inte samma förutsättningar här i livet och alla vill inte göra samma saker. Så tänker jag ett steg längre:
 
Nej, jag vill inte bli den där storbloggaren. De når ut till många, många fler människor än vad jag kan drömma om men till vilket pris? Är det värt att få kommentarer om hur ful, dålig och dum man är mot att man kan sprida sina åsikter fritt? Jag har läst ett antal inlägg om att man vänjer sig och slutar bry sig. Men jag tror ändå att det finns en del djupt inom en som faktiskt känner ett stygn av smärta varje gång en hatkommentar droppar in. De bloggare som faktiskt står ut med det här varje dag tycker jag ska ha en stor eloge, de om något är starka människor som borde hyllas. Du är inte stark för att du anonymt vågar kritisera någons utseende eller egenskaper, du är stark för att du trots all kritik fortsätter att lägga upp bilder på dig själv och visa upp dina tidigare kritiserade brister.
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback