Hur kan man dra ner en häst på kandar?

Nu när jag själv har testat att rida på kandar har jag en liten fråga. Svaret kan möjligtvis bero på min okunskap vad gäller bettet, att min ponny inte är som alla andra eller att jag helt enkelt inte förstår mig på det fullt ut. Men kan någon tala om för mig hur man får sin häst att gå såhär på ett kandar?


Jag ser att det är bridongtygeln som det dras i men ska jag vara ärlig hade jag aldrig lyckats att slita ner Index sådär. Om jag inte hade velat ge honom bestående skador i munnen. Jag försökte nämligen plocka med honom först och tappade min drivning. Det resulterade i att han gick med huvudet uppe i luften. Om jag då tog mer i honom stretade han emot ännu mer! När jag sedan började rida honom fram till bettet och bara använde bridongen till att styra med och plocka lite lätt - då släppte det. Stången försökte jag att inte använda så mycket men hade som komplement och plockade lite lätt i ibland. Oavsett vad är kandar verkligen ett bett för någon som vet vad denne håller på med. Jag ska inte uttala mig om ifall jag har kunskapen för att kunna rida på bettet - men jag måste säga att den känslan man fick skulle jag gärna vilja uppleva igen!

Tillbaka till ämnet. Jag antar att hästen på bild är van vid att kröka på nacken vid tryck i munnen. Det är inte Index, han är van vid att kröka på nacken när man jobbar honom dit. Därför fungerar det antagligen inte att dra ner honom. Det som är konstigt är att det är lättare att få honom att böja på huvudet vi tryck med ett vanligt bett. Kandaret var okänt för honom därför förstod han säkert inte riktigt vad som menades. Oavsett vad måste det finnas en enorm kraft bakom tygeltagen, något som jag inte vågade mig på. Mest för att jag var rädd för att dra i stångtyglen. Men som synes på bild är stångtygeln här helt lös och därför vågar säkert ryttaren ta mer i bridongen.



Nu när jag slutat att klaga så förstår jag ändå tanken bakom rollkur. Kandar är svårt att rida på och jag hade också velat hitta en genväg. Därför beundrar jag de ryttare som kan rida på bettet och jag förstår om man försöker leta efter en lättare väg istället för att arbeta sig blå för jag vet inte vilken gång i ordningen.







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback