Bloggare och rollkur

Det blev en snabbt övergående debatt om rollkur där det visade sig att en storbloggare inte riktigt visste vad hon skulle säga. Jag förstår om man kanske inte alltid vågar säga sin åsikt men i ett ämne som rollkur är det ganska konstigt. Inte kan det finnas en vettig människa som faktiskt gillar det? Med tanke på att de flesta bloggare dessutom gillar att provocera så hade det inte varit så svårt att säga "Jag hatar rollkur och anser att det är djurplågeri". Jag tvivlar starkt på att alla åsiktsinlägg de skriver faktiskt innehåller deras egna åsikter.

Istället så började det pratas om skillnaden mellan stretching och rollkur. Det går inte att jämföra. Strechtar gör man med en mjuk hand i början och slutet av ridpasset. Vid rollkur använder man en stark hand och tvingar hästen att bita sig i bogen. Det är inte stretching och går knappast att misstolka som det heller. Jag vet att halva världseliten använder sig av någon form av rollkur så det är kanske inte alltid så lätt att säga vad man tycker. Däremot tror jag att om allt fler reagerar så förstår även de att det är fel.

Om de är de enda som gillar tanken är det lättare att få den hamna i graven. Jag tror inte att det är någon som är dum nog att fortsätta argumentera om forskning visar på vilka skador detta kan ge på en häst. För skadligt det tror jag att det är oavsett om det inte finns några studier som direkt visar på det än.







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback