Det där med import...

Man ska absolut inte vara skadeglad eller liknande men jag tror nog att de flesta vet att Dressyrmupps Linns hästar båda två verkar vara skadade nu. Båda hästarna är verkligen jättefina och jag tycker helt ärligt synd om Linn som har fått så stora problem med sina hästar.

Sedan kan jag inte låta bli att vara lite känslokallt kritisk. Vad jag har förstått är båda hästarna importerade, köpta av hästhandlare och ganska billiga. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en importerad häst just med tanke på risken att det är något fel på dem. Nu vet jag att det finns seriösa hästhandlare också, alla satsar inte på att lura folk.

Trots det skulle jag välja svenskt och köpa en häst från uppfödaren om man nu ska köpa en unghäst. Då vet man vad man får, man får se hur hästen har växt upp och kan därifrån komma fram till om den har haft en bra uppväxt eller inte. I Sverige har vi trots allt ett ganska bra djurskydd med krav på att hästarna ska gå ute och det leder även till bättre och hållbarare hästar.

Jag förstår att det måste vara hemskt att köpa en häst som visar sig vara skadad men ändå kan jag inte låta bli att kritisera. För hur hade det sett ut om man istället hade lagt till lite pengar och köpt en svenskuppfödd unghäst direkt från uppfödaren, från en seriös sådan, som fått en bra uppväxt och där man vet vad hästen har varit med om. Även om det inte säger att hästen är bättre eller håller bättre hade jag känt att jag gjort allt jag kunnat få att få det jag ville ha. En livskamrat som jag kan ha kul med.

(Ännu en gång, all respekt till Linn och jag menar verkligen inte att kritisera henne utan jag tycker synd om henne. Det jag ville säga är att allting inte är guld som glimmar, tyvärr finns det mycket oseriöst folk inom hästbranschen och Linn verkar ha träffat en av dem.)




Du har helt rätt! :)



Fin blogg, Bloglovin byte?

2012-03-30 // 14:45:16
» Anna

Sv - Tackar, följa varandra via bloglovin? :D

2012-03-30 // 18:44:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback