Modig: en recension

Eftersom jag råkar ha en liten förkärlek för fantasy samt animerade filmer så har jag väntat på ett tillfälle att titta på Modig. Det tillfället kom idag och jag kan bara säga att filmen uppfyllde mina förväntningar! Senast sedda animerade film var Trassel och jag måste säga att Modig slog den med hästlängder.
 
 
Där Trassel var den typiska Disneyfilmen med en prinsessa i nöd som givetvis behöver räddas av en prins (eller nåja, den snyggaste tjuven jag sett på en film) är Modig motsatsen. Huvudpersonen Merida är en tjurskallig dam vars hobbyer är att rida och skjuta pilbåge (vilket hon är en jävel på!). Hennes mor gör allt för att stöpa om denna pojkflicka till en riktig prinsessa utan att lyckas. När modern sedan bestämmer att Merida ska giftas bort tar hon inte det som prinsessa bör. Nej, hon ser till att välja utmaning till bågskytte och vinner sedan tävlingen. När detta inte hjälper för att få modern på andra tankar då rider hon till skogs och finner en häxa som lösning på problemen. Om nu häxan löser Meridas problem på bästa sätt, det kan diskuteras...
 
Det här är Pixars första film med en tjej i huvudrollen (Trassel är en Disneyfilm) och de gör den bra! Istället för att välja Disneys spår med flickor i nöd gör de en Ronja Rövardotter i skotsk medeltidsmiljö. Merida behöver inte någon prins som står vid hennes sida, hon klarar sig själv. Filmens budskap är tydligt "flickor ska ha samma rätt att välja sitt öde som pojkar". Och ja, vad kan vara mer passande än det i ett samhälle där ordet hen och orakade armhålor i TV väcker mer debatt än rasister i riksdagen?
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback