På promenad

Jag och Rainman, vår åring, har börjat gå ut och gå i skogen. Dels för att jag vill ha sällskap men framförallt för att det är bra träning för honom. Just nu håller vi på att fokusera på att lyssna på mig och göra enklare kommandon. Så som stanna när jag stannar, gå när jag går och backa när jag vill det. Allt utom att backa fungerar kanon och backar det gör han men något motvilligt. Men det tränar vi på! Och det är en smart häst, efter första gången förstod han att han skulle stanna när jag gjorde det och när jag var ute med honom igår, dvs andra gången, så satt det klockrent! 
 
Så vi fortsätter att träna på efter någons sorts "varannan dagsprincip" vilket betyder att han få gå och irritera Diza hela dagen idag för att följa med mig ut i morgon och göra av med lite energi. De två första gångerna har vi gått 3 km ungefär men det ska vi öka succesivt. Just nu tycker jag det har varit viktigt att han blir trygg i skogen och inte stressar upp sig. Redan igår var han riktigt lugn så jag måste säga att jag är positivt överraskad över hans psyke!
Rainman på väg ut på promenad. Ja, jag har hingstkedja på honom men det är en säkerhetsgrej enligt mig om man ska ut och gå med en unghäst. Jag har trots allt bara grimma på honom och man vet ju aldrig vad de hittar på och då känns det tryggt att ha den.
 
 
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback