Gramantygel

Apropå det där med graman. Det blev givetvis lite googlande igår kväll och jag halkade in på min förebild Dag Nätterqvists sidor. Nej, jag har aldrig träffat mannen men jag har läst det han har skrivit och nickat instämmande. Så även igår - inte bara om gramanen. Jag fick massor av tips på hur jag ska fortsätta träna Dilko så nu är jag taggad på att sätta igång honom. Men jag hittade en text han skrivit om just gramantygeln och jag kände att den lite slog hål på alla argument i debatten. Jag har kopierat hela texten HÄR.
 
Gramantygel (dubbla hjälptyglar) 

Jag vill ta upp detta  hjälpmedel då jag är utbildad och har erfarenhet av den ena och jag har sett eländet med den andra. 

Lasse Lithander och tyskar från den gamla skolan, Fritz Weidemann, Bubi Günther m.fl., ha lärt mig användandet av den tygel som är fästad på bröstets sidoytor. 

Alla hjälptyglar, felaktigt använda, kan för hästen vara lika farliga, som rakkniven i apans hand, vilket gör att de  ska användas mycket varsamt och endast av mycket erfarna ryttare. En mindre erfaren ryttare, måste vid användandet, hela tiden övervakas av en mycket erfaren medhjälpare. 

Den kan användas främst som hjälp för att ställa hästen, vilket är viktigt för att locka fram eftergiften i nacken och därigenom säkerställa åt vilket håll hästen skall se. Den ökar ryttarens styrka vid förhållning (enligt viss naturlag). Den hindrar hästen att slå upp huvudet  och/eller att  "vända upp och ned" på halsen,  på samma sätt som en fast martingal förhindrar detta.  

En besvärlig häst, kan genom dessa hjälptyglar "hjälpas tillrätta" av sin ryttare om denne är i stånd till att hjälpa någon annan än sig själv. Se ovan. Vilken av dessa två hjälptyglar som ska användas beror helt på vilken hjälp just den hästen (ryttaren) behöver.  

Dressyrryttaren  behöver inte komma i behov av gramantygel, då ingen skaffar sig en vanskapt häst. Om någon till äventyrs skulle vilja härma Lasse Lithander för att snabbutbilda en häst, så krävs det erfarenhet, skicklighet  av mycket stora mått - förmodligen av så stora mått att hjälptygeln inte behövs.  

Jag vill nu ta upp dagens användning av den  gramantygel, som är fästad mellan hästens framben  och som  jag hoppas ska bli förbjuden. 

Om jag bortser från  djurplågeriaspekter  finns det fördelar. Detta är  att jag kan mentalt och fysiskt "knäcka" hästen så att denne helt såväl mentalt som kroppsligt är i ryttarens hand. 
( På samma sätt som en hunddressör meddelst ett elektriskt halsband, har hund inom halsbandets räckhåll,  under full kontroll. Bägge hjälpmedlen ersätter den riktigt utförda och mer tidsödande dressyren. Likaså  kunde det s.k.  stacklet (tagghalsbandet) i vissa avseenden ersätta riktig dressyr. Inom hundvärlden har Jordbruksverket förbjudit användandet av bägge dessa  "hjälpmedel". ) 
 
Den gramantygel, som är spänd i sadelgjorden och löper mellan frambenen genom bettringarna till ryttarens hand inbjuder ofta till felaktig användning. Den drar ned huvud och hals till "framvikt"och verkar först i detta läge "böjande" på halsens övre del i ställer för att de endast ska tjäna till att hindra hästen att "gå över tygeln" d.v.s. att nosen vid tygeltag rör sig uppåt mot vågplanet i stället för att vara still eller  röra sig bakåt mot lodplanet. Den korrekta eftergiften ska -  med nacken som halsens högsta punkt -  ske i halsens övre del.(Läs del 3 i "Den naturliga vägen till harmoni")

Sådär, då önskar jag att fler klickade in sig HÄR och framförallt läser hans artikelserie. Efter det kan jag tänka mig att ta en diskussion om vilket bra hjälpmedel en graman är.
 
 






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback