Att klä in hästar i bomull...

Jag tycker inte att vi i våra seriösa försök att göra våra älskade hästar till prydnadssaker ska glömma bort vad de faktiskt är. Och det är djur, flykt- och, framförallt, flockdjur. De vill gå ute i stora hagar tillsammans med andra hästar. Detta för att kunna stimuleras, jag tror inte att de får den stimulans de behöver av att gå i en hage i sådär 7 timmar som mest. Dessutom är det inte allt för ofta som hästen faktiskt har sällskap. Att vi sedan skapar "knäppa" hästar som bockar, skenar, krubbiter och väver är väl ändå inte konstigt? Det ligger ju inte i en hästs natur att stå stilla så länge som de faktiskt gör.
 
Det rörelsebehov som en häst har kan jag säkert säga inte tillfredsställs av att man rider en timma om dagen + låter hästen gå i skrittmaskin. Ärligt talat är det så att jag hade klättrat på väggarna om jag hade fått sitta inlåst i en liten cell 20 timmar om dagen, få massor med energirik mat och inte ha någon kompis att prata med. De få tillfällen jag sedan hade blivit utsläppt hade jag givetvis exploderat för att bli av med allt energi som har samlats i kroppen. Ren logik eller hur? 
 
Så varför tänker vi människor då inte ett steg längre istället för att klä in hästarna i bomull och vara livrädda för att de skadar sig? Ska jag vara ärlig så tror jag att risken är större att en häst som inte har stimulerats tillräckligt råkar sträcka sig eller dra upp en värre skada när den i ett försök att bli av med sin energi brallar iväg. Med det vill jag bara säga att vi ska tänka på vad vi tar hand om för djur och vilka behov de har. De är hästar som är gjorda för att gå ute dygnet runt, i alla väder. Det är inte naturligt för dem att bli klippta, bära täcken och stå inne längre än vad de är ute.
 
// Johanna





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback