Vart är världen på väg?

Jag såg Uppdrag gransknings program om näthat alldeles nyss och frågar mig om vi verkligen lever i år 2013 eller om det snarare var år 13? Hur tänker folk och vad får dem att skriva sådana saker. Bara för att det skickas från dator till dator betyder inte det att det är harmlöst. Ord skadar mer än slag. Uppenbarligen saknar vissa personer någon sorts form av mental spärr som säger "nej, så här beter man sig inte mot någon". 
 
Det var i stridens hetta, det var bara Facebook, jag menade det ju inte, jag är ledsen. Tror någon att det hjälper att säga det nu? Innan man skriver något bör man tänka på konsekvenserna av sitt handlande. Bara för att det är på Facebook, ett mejl eller en anonym kommentar på en blogg så betyder inte det att det inte är på riktigt. Skärpning Sverige! Och nu talar jag både för män och kvinnor som skriver dessa kommentarer. För inte är det 50-åriga män som rasar på ponnyryttares bloggar. Nej, det är tjejer i min ålder eller yngre. Och till er alla vill jag bara säga: Tänk efter före. 
 
Till rättsväsendet: Det kanske är dags att se över lagarna i Sverige. Om det går att hitta fildelare som gömmer sig bakom datorer och IP-nummer så tror jag att man kan göra en kraftansträning för att hitta dessa anonyma personer. Bara det kommer en lag, i likhet med fildelningslagarna kanske? Vi kan om vi vill och nu är det väl ändå dags att visa att vi är mer än grottmänniskor och faktiskt har ett eget kritiskt tänkande och kan känna empati.
 
Här är länken till Uppdrag granskning program förresten!

// Johanna




Var med och tävla om att få en länk inför mina 13.000 unika läsare.
Det enda du behöver göra är att kommentera mitt översta blogginlägg :)

Lycka till! :D

2013-02-08 // 01:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback