Vart tog grundridningen vägen?

Nä men ser man på, nu har stilbedömingen på SM blivit en het potatis att bolla runt. Ryttare och föräldrar rasar, det är inte rättvist att den som rider bäst ska vinna. Den värdiga vinnaren är den som snabbast kan slänga runt sin ponny. En sak som jag har lärt mig under mina år som ryttare är följande: Dressyr är viktigt! Innan jag överhuvudtaget visste vad dressyr var (det var enligt mig något som mamma dumt nog tvingade mig att hålla på med) så kunde jag slänga runt min ponny vinna ibland, bli utesluten ibland och jag tror att jag även tuggade grus några gånger. Med dressyr bakom insåg jag att min ponny var betydligt vändbarare än de andras, en lydig ponny som jag kunde väja undan med de gånger jag i ren självmordsbenägenhet vågade mig ut på en framhoppning till en lokal ponnytävling. En ponny som lyssnade, som jag kunde reglera som jag visste exakt var jag hade.
 
Innan dess? Jag skulle tro att jag var lika farlig som alla andra ponnyekipage på en framhoppningsbana. Högerregeln? Störst går först? Och ja, jag hade ett russ som antagligen hade kunnat bryta benen på de där slimmade tävlingsponnyerna. Nu håller jag för öronen och blundar det fåtal gånger jag hamnat som åskådare eller ryttare på framhoppningar. Jag fick höra av min syster att hon sett när ekipage krockat på en framhoppning. Och det finns de som undrar varför stilbedömning behövs? Kan du inte kontrollera din ponny då har du inte heller något att göra på en tävlingsbana. Grunden till ALL ridning är dressyren och kan du inte styra din ponny eller kontrollera den så att du kan stanna den, då bör du fundera på om du inte ska träna lite till innan du börjar tävla.
 
Det handlar om att växa upp och det handlar om att inse att det ligger arbete bakom att vinna den där blågula rosetten. Har du arbetat dig upp till den punkt där du kan kontrollera din ponny 110 % av tiden och vet om att ni kan stanna när du så skulle vilja det. Om du då går felfritt alla rundorna i ett SM och ändå inte får betalt för det med den där blågula rosetten. Då, och först då, ska du även börja klaga. Innan dess kan vi fundera på det där med SM för 11-åriga barn? Ska vi kritisera det faktumet att barn tävlar om något så prestigefyllt eller ska vi kritisera att hoppningen börjat ta sitt ansvar för att förbättra ridningen redan tidigt i åldrarna?
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback