En ny reklamfilm

Facebook är tillsammans med Wikipedia vår tids källa till kunskap och nyheter. Min Facebook uppdateras konstant med föreslagna inlägg - speciellt rekommenderade för precis just mig. I 99 % av fallen är det sånt som jag inte är det minsta intresserad av. Idag t.ex. så hamnade jag på Gustav Kasselstrands Facebooksida. Han är ordförande för SDU. Hur jag kom dit är enkelt. Jag har alldeles för många vänner som inte kan se igenom deras välpolerade fasad utan faller för deras retorik. Det finns inte så mycket jag kan göra åt det. Mer än att må illa och göra tafatta försök till att omvända dem. Oftast är det helt omöjligt. Av vad jag läste på Kasselstrands sida så känns SDU som en sekt med propaganda som hade passat i 30-talets Tyskland.
 
De har gjort en ny reklamfilm också. Väldigt välgjord med fina ord och formuleringar gjorda för att få just målgruppen att bli mycket intresserade. Målgruppen den här gången var unga tjejer, alltså som jag. Med inledningen "Många tror inte att vi finns, tjejer som älskar vårt land" får de direkt tittarens intresse. För det vet alla att i dagens Sverige får man inte vara patriot och definitivt inte vifta med vår blågula flagga och sjunga nationalsången. Äntligen ett parti som tar upp en viktig fråga. Nationalism som är roten till så mycket ont är viktigt att fokusera på.
 
Sen kommer klassikern: "I vårt land ska tjejer få vara tjejer och killar få vara killar" följt av en bild på en tjej som - gissa vad? - sminkar sig! För det är precis vad det innebär att få vara tjej. Att man har rätten att få sminka sig och göra sig snygg. Allt annat då? Som att få följa sina drömmar, göra vad man vill, njuta av livet och bara få vara den man är? Det är inte viktigt egentligen. Det viktigaste är att vara snygg, vilket var ett genomgående tema i filmen. Alla tjejer som syntes där var snygga, hade långt - blont eller ljusbrunt - hår, den idela kroppen, snygga kläder och var välsminkade. Inte ens de som gjorde något fysiskt ansträngande hade ett hårstrå som låg fel. Med andra ord precis samma skit som pumpas ut till alla tjejer från höger och vänster. Fixa lite där och lite där, banta lite, köp snyggare kläder, lär dig att sminka dig och glöm för i helvete inte att sola under sommaren! SD är inget kvinnovänligt parti, har aldrig varit och kommer inte heller att bli.
 
Det finns så många andra partier att välja på men de faller på eget bevåg. De gör inte reklamkampanjer som SD, de syns inte överallt. Framförallt så riktar de sig inte mot den stora gruppen av förstagångsväljare som dels är stor men framförallt lättare att få att lägga sin röst på just dem. Istället snurrar de gamla stora partierna in sig i fina ord och slåss mot varandra. Kvar står SD med ett leende och en tydlig inrikting på gemene man. Ett parti för alla. Vilket annat riksdagsparti kan skryta med något sådant när sossarna förtvivlat slåss med moderaterna om att vara vårt lands arbetarparti?
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback