Pengar är inte allt i livet

Jag älskar unga, naiva, liberala människor. Vet ni varför? För att de säger emot sig själva så mycket att det blir synd om dem. Individen ska vara fri och det är fint snack. Men de glömmer fullständigt bort att göra den minsta lilla analys eller tänka på att alla är vi olika och har olika förutsättningar.
 
När jag gick på högstadiet fick vi information från alla riksdagspartier. I "skolvalet" la jag min röst på moderaterna. Vet ni varför? För att jag då tänkte att sänkt skatt är väl ändå bra. Nu inser jag att sänkt skatt är inte allt och även om nu den blå regeringen tagit oss genom en lågkonjunktur på ett föredömeligt sätt har de under tiden tappat bort individen. Klassklyftorna har ökat och många har det sämre.
 
Det tog mig inte allt för lång tid innan jag bildade mig en egen uppfattning om världen. Jag insåg då med ens att jag nog inte alls är moderat. Kanske för att min uppväxt har präglat mig, kanske för att det bara blev så. Att jag har fått en bra uppväxt är något som jag inte ens tvekar att säga. Men att påstå att skillnaden mellan att ha föräldrar som jobbar på industri, som undersköterskor eller liknande yrken och att ha föräldrar som är läkare, advokater, VD eller någon sorts form av konsult är marginell är att ljuga för sig själv. Skillnaden i lön är enorm! Vi vet alla att pengar spelar en alldeles för stor roll i vårt samhälle. Klart att de som tillhör den övre medeklassen har det betydligt bättre än majoriteten som befinner sig någonstans vid arbetar-/medelklass. Klart att de har bättre förutsättningar i livet.
 
Jag som har mitt läshuvud att luta mig emot skulle kunna söka mig till lite vad jag känner för. Att jag inte vill det är en annan sak. Alla vill inte sitta på ett kontor dagarna i ända och se pengarna rulla in på kontot. Jag lever hellre lite "fattigare" och är nöjd med både jobb och fritid. När det då står en naiv människa och pekar på mig med hela handen och säger "lågavlönad" blir jag givetvis sur. När samma person sedan hävdar att jag bara är lat och minsann skulle kunna bli jurist bara jag vill så vill jag bara skratta personen i ansiktet.
 
Klart att jag skulle kunna! Om jag ville. Om du inte ens lägger energi på att öppna böckerna till provet mer än kvällen innan och ändå går ut med betyg som många drömmer om kan du utan problem läsa till jurist. Att jag sedan inte vill är en annan sak.
 
Och det är det som stör mig med dessa naiva människor. Att man inte ska klaga på sin situation för att man minsann hade kunnat bli något bättre, fått högre lön, fått njuta av mer matriell lycka. Är man ung och redan framgångsrik har man kanske inte sett något annat. Har man tillhört en övre medelklass hela livet har man kanske inte ens brytt sig om att se hur andra har det. Så snälla tala inte om för mig och alla andra att vi är lata.
 
Det handlar inte om lathet. Det handlar om hur du vill leva ditt liv. Och man har rätt att klaga lite ibland. En sjuksköterska och undersköterska har rätt att klaga över sin låga lön, precis som lärarna och poliserna. Det är de som vi lutar oss mot när vi mår som sämst, det är de som utbildar vår nästa generation och det är de som ser till att brottslingen som förstörde ditt liv får sitt straff. Det är de som håller vårt samhälle uppe. Det är inte naiva bloggare som blivit framgångsrika som tonåringar. De har all rätt att klaga över att de tjänar mindre än en bloggare som lägger upp bilder på sina nya, dyra kläder. För det är de som vi stöttar oss mot den dagen när allt går åt skogen. Det är de som älskar sina arbeten och går dit trots att lönen är låg och de får konstant kritik för sitt arbete.
 
Pengar är inte allt i världen. Matriell lycka varar inte länge. Jag har min åsikt klar för mig och det är att man bör öppna ögonen och läsa på innan man uttalar sig om vissa saker.
 
 
 




Läste din kommentar på Linn Olssons blogg och blev så himla imponerad!
Håller med dig till punkt och pricka och utan att smutskasta andras åsikter förklarar du hur du tänker på ett sånt moget och informativt(?) sätt haha.. Sjukt rörig kommentar men så får det va ibland:) Ha en bra kväll.

Svar: Oj, tack så jättemycket. Det värmde! Det är precis så jag försöker formulera mig när jag kommenterar på bloggar (:
teambockaberg.blogg.se

2014-08-29 // 20:49:13

Håller med tidigare talare! :)

Ser väldigt vettiga kommentarer och när jag lägger muspekaren över namnet förväntar jag min nästan att det är från dig och mycket riktigt. Fattar inte hur du orkar formulera dig och anstränga dig så mycket ^^

Gillar dina inlägg för vi verkar ha en hel del gemensamt. Sådant är alltid kul :)

Svar: Åh, tack så mycket! Tycker om att skriva så är väl därför :) gör dessutom ett försök att utbilda folk, nu går väl det sådär dock...

Ja! Jag har läst igenom ett antal av dina inlägg, nickat instämmande för mig själv och tänkt att det finns hopp för mänskligheten :)
teambockaberg.blogg.se

2014-09-05 // 01:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback