Husarträning!

Idag var det dags att våga pröva något nytt så det stod husarträning på schemat. Sagt och gjort efter några timmars sömn då jag var ute igår kväll (inte det mest intelligenta valet jag gjort i mitt liv) packade jag in min lilla häst i transporten och körde iväg. Det största med dagen var väl att det var första gången vi faktiskt åker iväg helt själva. Eftersom Dilko är unghäst så har jag velat ha med mig någon som stöttning men idag fanns inte den möjligheten så jag tänkte att om jag nu får problem så borde det ju finnas någon på plats som kan hjälpa mig. Det behövdes inte direkt, han var lite spänd bara men från marken lyssnade han bra på mig.
 
När jag kom upp på ryggen däremot... Mr Spänd var tillbaka och när vi började med exercisträningen så är väl egentligen frågan under hur lång period herrn hade alla 4 fötterna i backen. Det var väl i undantagsfall den första delen av träningen. Nu slappnade han av mot slutet men man kan snällt säga att jag hade händerna fulla under största delen av träningen! Han hade iaf kul... Och jag tackade mig själv för mitt yrkesval så att åtminstone kommandona satt i min ryggrad. Annars så vet jag inte hur det hade gått (; En sak är säker: Det är betydligt roligare med exercisträning till häst. Bör införas när vi övar inför högvakten kanske? ^^ Slutsats av det hela är att jag testar åtminstone en gång till, beter sig min lilla herre som den här gången får vi nog inse att vi inte riktigt passar i husarerna. Om han däremot, smart som han är, förstått vad han ska göra och är lugn så får jag nog överväga om man inte kan få in lite husargrejer mellan dressyrmomenten!
 
Vad jag är mest glad över efter den här dagen är att Dilko nu har bockat av ytterligare ett krav på min lista över en bra häst. Han gick nämligen att lasta helt själv idag! Och jag behövde bara peta på honom så backade han snällt ut helt av sig själv. Han är för underbar den där lilla hästen ändå, trots att han är pigg som få för tillfället (vilket han var förra året också vid den här tiden).
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback