En liten promenad...

Eftersom min kära pålle envisas med att stå vid grinden och sura ungefär 90 % av tiden han går ute i hagen tänkte jag att han skulle få komma ut i skogen idag. På promenad givetvis, jag rider honom inte ensam ute i skogen just nu... Så vi traskade iväg och han skötte sig exemplariskt mötte bilar, gick förbi skrot och mötte en lastbil på väldigt nära håll. Det Dilko gjorde var att vända sig om titta på den och innan den ens kört förbi börja traska vidare med en suck. Mattes hjärta svällde ju givetvis av stolthet. Så glad och nöjd fortsatte jag hemåt med en lika nöjd Dilko bredvid mig. Sedan skulle vi gå genom en hage och vidare över ett par åkrar för att ta oss hem.
 
Där flög fan i hästen. Han hoppade åt sidan och reste sig rakt upp i luften (antagligen ganska likt de konsterna han utsatt mig för när jag suttit på). Och där stod jag iklädd mössa och hållandes ett grimskaft fästat i ringen i grimman. Vad gör man? Jag röt åt honom och höll i grimskaftet, blev riktigt sur på honom när han satt alla fyra fötterna i backen igen. Det är inte acceptabelt beteende någon gång! Och förbannade givetvis mig själv för att jag inte ens tog med mig ett spö "men han har ju varit så snäll alla gånger tidigare". Det är iofs sant, han har inte hittat på en dumhet. Eller ja, han hade en liten tendens förra gången och sparkade ut med ett framben. De andra gångerna lugn som en filbunke.
 
Idag påminde han mig dock om att han faktiskt inte ens är 4 år fyllda, måste testa lite och tala om när han tycker saker och ting är skoj. Han har väl delvis fått sin vilja igenom för han ska få gå fler promenader. Dock ska jag bära hjälm, hålla i ett spö och han ska få på sig en hingstkedja. När 4-500 kilo flyger i luften är du verkligen maktlös om du bara håller i litet grimskaft.
 
Roman slut, i morgon ska han få göra av med lite energi över lite bommar. Alla andra i familjen har ju inte fattat att det här är en ledig vecka så har ju inget sällskap för en tur i skogen...
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback