Framridning Falsterbo 2014

Dessa ögonblicksbilder. De som får oss att blunda för det som är fel. Bortförklara sådant som vi vet är så fel det bara kan bli. Vi vägrar att öppna ögonen och se det som finns precis mitt framför oss. Vi bländas av otroliga gångarter, slängande framben och showen som det bjuds på inne på banan. I bakgrunden har vi hästarna som inte längre är i främsta rummet utan bara ett hjälpmedel till ett kändisskap.
 
 
"Mamma, titta de har också skänkeln jättelångt bak när de göra skänkelvikningar. Man SKA ha det, det är bara du som säger att jag inte ska det." Hört på läktaren i Falsterbo. Ett barn på kanske 10-11 år som sitter och tittar när idolerna rider. Klart att det kommenteras och självklart vet jag också hur frustrerande det är när hästen totalvägrar att flytta på sig. Men vad ska mamman svara på det? På en fullsatt läktare i Falsterbo? Att eliten gör fel? För det vet vi ju att i Sverige så kritiserar man inte den gudomliga rideliten. Ja, egentligen är det där är ett icke fel. Visst rider man på så hög nivå så borde hästen flytta på sig för vaden i ett bra skänkelläge. Men alla kan ha en dålig dag. Svårare är det nog för mamman att förklara för sitt barn att eliten inte alltid gör rätt när de går förbi framridningen.
 
Vad säger du när du ser det här? Ja, men du vet det är ju ändå eliten som rider och de vet ju vad de håller på med. Så strunta nu i att du alltid har hört att hästen ska ha ett mjukt stöd på bettet och suga på det med en stängd mun.
Hur förklarar du för ditt barn att det här, det är något som är riktigt elakt att göra mot ett djur? Hur säger du att barnets idol rider så illa att det i värsta fall skulle kunna klassas som djurplågerI? Hur förklarar du att det här absolut inte ska testas hemma med ponnyn?
Vad säger du om barnet säger att hästen går bakom hand. Något som ponnyn hemma under absolut inga omständigheter får göra. Nej, men eliten du vet. De vet ju vad de gör. Så att eliten håller på med det betyder bara att det är något för skickliga ryttare. Inget som du eller jag håller på med hemma, för vi är ju trots allt bara glada amatörer, inga proffs som kan sånt här.
 
Den stora frågan är vad som händer som Djurens rätt skulle få tag i de här bilderna. Ja, jag publicerar dem öppet på nätet. Jag vill ha en debatt. Men vad händer om en organisation som är tveksam till det här med tävlingar med djur faktiskt har fotat och filmat på framridningen precis som jag? De som vill att vi ska sluta tävla med våra hästar för att det inte är naturligt för dem, för att det inte finns någonting som säger att de tycker det är kul. Ser de sånt här får de vatten på sin kvarn. Vilket betyder att det hela inte bara skulle drabba eliten. Det skulle drabba dig och mig. Alla ryttare, på alla nivåer. Är det värt det? Är det värt att förstöra för hela ridsporten och vägra inse att det här fel, att det här är djurplågeri. Istället för att stänga av alla ryttare som håller på med dessa oetiska metoder. Är det inte bättre att sätta ner foten nu innan vi har grävt vår egen grav och sitter där sen om 5 år och minns tillbaka på den tid då tävlade med den där hästen som numer går i hagen och blir fet. Jag vill ha kvar den ridsport som är nu men jag vill också att de metoder som används av våra elitryttare ska bort. Och det fort. Julia har bilder på när hoppryttare hoppar fram med graman. För mig är det en dödssynd. När blev det acceptabelt? Samtidigt som vi började blunda för allt och valde att hänföras av slängande framben?
 
 
 




Man blir bra ledsen att se den här skiten alltså :( Men vad fan ska man göra, som vanlig svensson?! Sen finns det ju dem som faktiskt är duktiga och gör det de gör på hästens villkor - men inte får betalt för det i form av resultat i stora klasser - hur ska man försöka få barnet att förstå att det är det som är bra egentligen? När det inte är det som betalas. Visst, hoppryttarna är inte bättre. Men jag är ändå glad att jag är hoppryttare när jag ser sådana här bilder. När våra hästar svankar så får de i alla fall en chans att "stretcha ut" ryggen över hindren. Ridsporten är fantastisk på många sätt. Men den baksidan vi har idag är fan skandal. Varför gör ingen något? Någon som faktiskt har makt. Hur långt ska det behöva gå? :(

Svar: Det är just det, det enda jag som vanlig Svensson faktiskt kan göra är att publicera de här bilderna på min lilla blogg. Men det kommer knappast att hjälpa någonting. Det som behövs är en ordentlig debatt och att både FEI och svenska ridsportförbundet sätter ner foten. Men det kommer inte att ske än på ett tag skulle jag tro, inte förrän ridsporten på riktigt håller på att gräva sin egen grav. Fram tills dess fortsätter vi att bländas av flashiga gångarter och bestämt (och felaktigt) hävda att "hästen skulle inte göra det om den inte vill". Nu har iofs tidningen ridsport börjat en diskussion genom att ifrågasätta användningen av skarpa bett och hjälptyglar på elitnivå. Frågan var om hästen verkligen var mogen för så höga klasser om alla dessa hjälpmedel behövdes. Ett steg i rätt riktning. Fram tills dess säger jag som Dag Nätterqvist "I fortsättningen ska jag njuta av hoppesporten och noga följa dressyrsporten och hoppas på det gamla talesättet "sent ska syndaren vakna"." För det är helt sant att hoppryttarna i många fall faktiskt rider bättre.
teambockaberg.blogg.se

2014-07-14 // 15:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback