Vem är svensk?

Jag lyssnade på P3 idag när jag var ute och körde på jobbet. De intervjuade en person från Svenskarnas Parti och där kom den självklara frågan om vem som är svensk upp. Jag står alldeles för långt till vänster i förhållande till detta parti för att hålla med dem i deras åsiket. Däremot kunde jag inte låta bli att fundera över deras resonemang.
 
För vem är svensk egentligen? Jag som ser ut som urtypen av en svensk med mina blåa ögon och mitt blonda hår? Är jag mer svensk än adopterade Anna bara pga hur jag ser? Det kan jag inte tänka mig. Jag som gärna hade viftat med en australiensisk flagga under Lag-VM i speedway som inte äter varken sill eller surströmming och för den delen håller tummarna stenhårt för att Fuego med sin spanska ryttare ska sopa mattan med alla konkurrenter, inklusvie svenskarna. Är jag då svensk, ger det mig större rättigheter än någon annan att rösta i ett val?
 
Mitt hjärta sväller inte av stolthet när jag hör vår nationalsång spelas men Zlatan som aldrig ställer upp på några PR-jippon citerar nationalsången i Volvos reklam med stolthet i rösten. Gör mitt blonda hår att jag är mer svensk och patriot än Zlatan? Zlatan som är vår nationalhjälte, vår lagkapten som i varje landslagsmatch ser till att den svenska flaggan inte svärtas ned, är han inte svensk nog för att hans namn inte klingar av samma svenskhet som mitt?
 
Det enkla svaret är nej, nej, nej! Jag är inte mer svensk än någon annan som gläds över att bo i landet Sverige. Jag är inte mer svensk än någon som är adopterad eller som tvingats att fly till Sverige. Det finns ingen definition för vem som är svensk, ingen punktlista du behöver bocka av för att få kalla dig svensk. Bor du i Sverige och vill kalla dig svensk då är du också svensk. I grund och botten är inte det här ens diskussion. För vad är inte vi alla om inte invandrare? Svenskarna placerades inte ut av Gud i landet Sverige, vi invandrade hit och ockuperade en bit land som vi i en period av enfald, antagligen under en sommarmånad, ansåg vara perfekt som boplats. Efter det har vi blandats ut hit och dit. Så nej, jag kan inte säga att jag är mer svensk än någon annan bara för att jag är frälst med blåga ögon. Däremot kan jag stolt säga att jag är svensk för att jag bor i Sverige. Precis som alla andra som bor i Sverige med stolthet har rätt att förkunna.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback