Dilko har skor igen!

Dilko har tillslut och äntligen fått skor på fötterna igen! Gladare häst får man leta länge efter. Herrn dansar runt till och med när vi är ute och skrittar. Trampar på som aldrig förr och slog hastighetsrekord i galopp idag när en backe forcerades i överljudsfart med två, små, vita öron spetsade rakt fram. Matte hade liiite svårt att få stopp på sin springare efteråt. Galoppen var inte heller riktigt lika "platt" som den har varit det sista utan det kändes som att han kunde trycka ifrån bättre med bakbenen.
 
Så till barfotaivrare säger jag bara såhär: Ja, visst hade det varit underbart om min häst kunnat gå utan skor! Den perioden han har gått utan skor har varit kanon för honom - det ska jag inte sticka under stol med. Problemet, enligt hovslagaren, är att Dilko har en väldigt tunn sula (vilket säkert går att bortförklara med diverse grejer). Saken är dock den att jag har verkligen gjort allt för att det ska funka att ha honom utan skor.
 
1. Han har gått på gräs. Ni vet det som hästar helt naturligt äter. Dessutom ängsbete som verkligen inte gödslas utan bra mat för en häst.
2. Han har gått ute dygnet runt. I en megastor hage. Med andra ord har han utan problem kunnat gå de där milen som han behövde. Om han velat och inte haft så ont i fötterna att han inte ville gå mer än absolut nödvändigt.
3. Han har fått kosttillskott innehållandes både zink och biotin. Vilket ska vara bra för hovarna, främja tillväxt och göra dem starka.
4. Han hade slitit av mer eller mindre hela hovväggen när han tappade skorna i somras så att trimma dem var helt omöjligt. Det fanns liksom inget att ta av någon gång. Han gick alltså på sulan hela tiden.
 
Så, jag ser inte vad mer jag skulle kunnat göra för att få det hela att funka? Som jag ser fanns det inget mer att göra. Jag kan nämligen inte tänka mig att se min häst lida bara för att jag i ren dumenvishet absolut ska låta min häst gå utan skor. När han inte under optimala förhållanden kan gå utan skor hur blir det då i vinter? Då ska han stå inne på nätterna. Vilket väl iofs hade varit den enda tid då han hade kunnat gå utan boots om det nu skulle frysa men inte snöa...
 
Jag är däremot väldigt glad över att ha en nöjd häst igen som är tillfreds med livet och tycker det är kul att bli riden igen! Det är något jag har saknat fullständigt den perioden han har gått utan skor.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback