Ponnyåldern och subgrupper

Jag har talat mig varm om höjningen av ponnyåldern - och det tänker jag att fortsätta göra. Däremot så vill jag fullständigt förkasta dessa grupper. Löjligt är vad det. Så fort personen i fråga kommer upp på storhäst finns det inte någon som ens tänker på att åldersindela. En 13-åring kan inte under några omständigheter tävla mot någon som lyckats fylla 17 år - på ponny. Men jag kan tävla mot någon som red innan jag var född - utan att jag överhuvudtaget ska klaga. För jag är ju vuxen.
 
Fortfarande så tror jag att den här höjningen på sikt kommer att göra att utbildningen av våra svenska ponnyer kommer att bli bättre och att vi kommer kunna få se fler svenskfödda ponnyer bland de högre klasserna. Där tror jag att ryttarna 17-20 år har ett väldigt stort ansvar att ta, lite mer ridvana, lite mer kunskap och inte en tonårings gängliga kropp där koordinationen ibland inte alls hänger med. Samtidigt som ryttarna kan ha kvar sin ponny lite längre och utbilda dem det lilla extra. Alla ryttare vill ju inte elitsatsa trots allt.
 
Trodde jag iaf. Men eftersom grupp 2 har blivit en liten "subgrupp" med små startfält förstår jag om ryttarna faktiskt tröttnar. Så kul är det nog inte på sikt att rida en klass där det är 3-4 startande. Med tanke på hur små startfälten faktiskt blev så kan det inte ens vara svårt för Ridsportsförbundet att strycka ett streck över gruppindelningen och höja ponnyåldern rätt över. För trots att startfälten är små anser jag att det vore ett totalt misslyckande att istället plocka bort grupp 2 och sänka ponnyåldern till 16 år. För som sagt alla vill inte elitsatsa och det ska man inte glömma bort.
 
Precis som jag inte tror att man ska glömma bort våra svenska uppfödare. Vi försöker värna om våra svenska halvblod men vi får inte på vägen glömma våra duktiga ponnyuppfödare. För att det ska funka så tror jag att en sänkning av ponnyåldern kommer att göra ponnyerna mindre attraktiva - tyvärr. Ponnyer är ideala att lära sig rida på och ha kul med. Så att ridning kan bli en kul grej för alla och inte enbart ha ett förbund som vill ha en elit men ingen bredd. Problemet är att utan bredd så finns det ingen elit. För tro det eller ej men ur bredden så kommer de där guldkornen som vi en dag får glädjas över lika mycket som ur den redan etablerade eliten.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback