Att se utanför boxen

Jag ställde mig själv ett par frågor för någon dag sedan. Vem är det som avgör vem som är duktig på det där med hästar? Vad är det som avgör det? Måste du vara OS-ryttare för att ha rätten till en åsikt?
 
För mig är det en självklarhet. Man måste tillåta sig att influeras från alla håll. Den där ryttaren som tävlar högt varje helg är kanske bra på just det. Medan ryttaren som hela sitt liv utbildat unghästar har helt andra kunskaper. Den där NH-ivraren som lallar runt i skogen med en häst som studerar stjärnorna har däremot full kontroll på sin häst på marken - och ett helt annat band med den än vad många tävlingsryttare har med sina hästar. Ryttaren som fått en totalt hopplös travare att bli ridhäst har troligtvis slitit ihjäl sig för att komma dit hen är idag. Ändå så är det bara tävlingsryttarens kunskaper som räknas. Trots att de egentligen inte är mycket att ha. Nog för att många av oss ryttare tävlar på olika höga nivåer men det handlar om det lilla. Ett program på 5 minuter, eller en bana på 60 sekunder. Och lite framridning. Runt omkring har du allt arbete som läggs ner dagligen.
 
Det arbetet som många andra med andra influenser kan hjälpa oss med. Jag tror att vi måste sluta sätta upp skygglappar för oss själva och stänga in oss i fack som aldrig kommer ut ifrån. Det handlar inte om att jag är dressyrryttare och då lyssnar jag enbart på dressyrtränare. Jag låser in min häst i boxen majoriteten av dygnet, överskyddar den i hagen, vägrar rida i skogen, kan inte tänka mig att låta hästen vara utan täcke i 5 minuter och håller mig konstant inom fyra väggar (eller ett staket under de varmaste sommarmånaderna). Lite överdrivet men poängen är att om man ska bli bra på någonting så kan man inte låsa sig fast inom en viss kategori och av tjurig dumenvishet vägra stiga utanför det beprövade. Det går inte att påstå att min häst är en dressyr-/hopphäst så då kan jag inte lyssna på någon annan än respektive tränare. Och om du inte har tävlat på samma nivå som jag har, eller har en likvärdig häst så kan jag inte lyssna på ett enda ord av det du har att säga. Det handlar om att ta till sig av det bästa ifrån alla grenar och inriktningar så kommer man troligtvis som längst. Och alltid, alltid sätta hästen i främsta rummet och inte glömma bort att en häst är en häst.
 
Tänk vilken trevlig miljö vi skulle ha i hästvärlden om vi istället för att förkasta allt som inte håller sig inom våra ramar faktiskt lyssnar på vad som sägs och tar till sig av det. Åtminstone av det som man själv anser är vettigt fast att man fortfarande lyhört lyssnar på de kunskaper andra har. Man kan få hjälp från ett helt oväntat håll ibland.
 
 
 




Bra skrivet! Jag tror att man kan lära sig något från alla grenar, det är ju hästar vi håller på med allihop. Jag känner många superduktiga ryttare som inte gillar att tävla.

Svar: Precis! Jag tror faktiskt att många ryttare som inte tävlar är bättre än tävlingsryttarna då det känns som att de fokuserar mer på hästens välmående ibland än vad eliten gör...
teambockaberg.blogg.se

2015-01-07 // 18:35:20

Tror absolut att du har rätt i det du skriver, finns många "generella" saker som man kan dra nytta av oavsett gren och nivå. Dock är det nog precis lika viktigt att välja vilka man ska lyssna på, det går ju inte att följa allas tips och tankesätt :)

Svar: Absolut! Sen gäller det givetvis att sålla, en del saker är ju sådant som man inte alls sympatiserar med. Det gäller att välja ut det bästa av allt helt enkelt (:
teambockaberg.blogg.se

2015-01-09 // 16:16:29
» Emma

KLOKT inlägg! håller verkligen med!

Svar: Tack så mycket! Och kul att höra :)
teambockaberg.blogg.se

2015-01-16 // 15:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback