Spår in i framtiden...

Jag längtar till tävlingssäsongen kommer igång av två anledningar. För det första för att få komma ut på banorna med Dilko igen och se hur han har utvecklats under vinterhalvåret. Men också för att se hur de stora regeländringarna kommer att fungera på tävlingarna.
 
Det största är ändå att man får tävla ponny upp till 20 år men från 17 års ålder hamnar i en "specialkategori" för överåriga ryttare. Jag tycker personligen att regeln är kanon! För egen del så svär jag över att jag ännu en gång lyckats missa en regeländring som faktiskt hade varit bra för mig. Jag tror nämligen på ändringen i sak men att förbundet behöver tänka en gång till. Det går inte att peka ut en grupp ryttare som en börda för arrangörerna och som borde gå upp på storhäst för att bli någonting. Eftersom 13-åriga ryttare kan tävla emot 50+:are på storhäst så känns det enormt löjligt att ens överväga två grupper. Så mycket bättre behöver inte alls den 20-åriga ryttaren vara i jämförelse med någon som är 11. De kan vara precis lika duktiga. Ha ridit lika länge, har helt olika förutsättningar hemma men delar samma intresse. Är det inte det som är så fascinerande med ridsporten? Att vi alla, trots att vi har så olika förutsättningar och befinner oss på så olika nivåer ändå har något gemensamt? Intresset för hästar. När det då kommer till tävling så blir det löjligt att dela upp i grupper hit och dit. Åldern spelar trots allt betydligt mindre roll än föräldrarnas ekonomiska förutsättningar. Det finns nämligen ingen som har en tanke på att fixa grupper efter föräldrarnas årsinkomster. Därför anser jag det vara bättre att enbart höja åldern på ponny till 20 år och ha en grupp.
 
Varför? Jo, för jag tror att det kommer ha positivt genomslag i framförallt dressyren. Det kanske är så att när det gäller hoppning så spelar det ingen större roll. Det känns som att hoppryttare rent generellt går över till storhäst fortare än vad dressyrryttare gör. Kanske för att du längdmässigt inte växer ur din ponny på samma sätt i dressyr som i hoppning. Regeländringen kommer givetvis innebära positiva effekter även i hoppningen men jag tror att i dressyren där det krävs mer arbete för att nå toppen så spelar det större roll. Jag tror att många ryttare som "tvingats" att utbilda ponnyn själv, eller precis hittat knapparna ordentligt, i större utsträckning fortsätter att tävla sin dressyrponny och jobbar sig uppåt i klasserna. Kanske gör det här att vi får se fler äldre ryttare på SM eftersom det är först då ekipaget är moget för de klasserna. Vilket också kommer innebära att det är först när ryttaren tagit studenten, funnit sig tillrätta i livet och vet vad hen ska göra som en försäljning av ponnyn blir aktuell. Det kanske inte ger fler elitryttare. Men eliten är en droppe i havet i det stora hela. Däremot kommer det säkerligen göra att fler fortsätter även på storhäst. På det viset är syftet uppnått.
 
Med andra ord ska det intressant att följa ponnytävlingar i år och se hur många som vågar ta chansen att utnyttja den nya reglen. Dessutom håller jag tummarna för att förbundet vågar hålla för öronen när hoppsporten skriker som högst vid utvärderingen och istället lyssnar på dressyren. Nu ska jag sluta spå i framtiden, jag har trots allt inte en aning om vad som kommer att komma ut av del här regeln. Det jag vet är att jag ska hålla tummarna för VRF:s Div I lag i dressyr som till 3/4 består av grupp 2 ryttare!
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback