Tips till alla trafikanter på vintern!

Okej, uppenbarligen så glömmer typ 90 % av alla bilförare i Sverige att vi har vinter i det här landet. Så när den väl knackar på drabbas gemene man av panik. Här följer några tips för att göra det enklare för alla på vägarna.

1. Är vägen plaskvåt och det skvätter vatten på rutan vid möte är inte vägen hal. Riksvägen är alltså lika fin som en sommarväg. Rekommenderad hastighet är enligt skyltar - vilket inte är 50 km/h utanför tättbebyggt område.

2. Är vägen vit eller det glittrar på den är den hal. Anpassa hastigheten därefter. Med bra vinterdäck innebär inte det krypfart trots att det känns tryggt.

3. Ligg inte i röven på mig! Oavsett om vägen är hal eller inte så kommer du inte hinna stanna. Tips: du kommer inte fortare till jobbet för att du försöker putta kön framåt. Och nej, jag vill inte ha whiplash enbart för att du inte vet hur man håller avstånd på en väg.

4. Ligger du bakom mig i kön och det dyker upp en fin raksträcka med möjlighet att köra om - kasta dig inte om både mig och framförvarande. Så länge jag inte orsakar kön kan jag lova att även jag vill köra om! Dessutom slipper jag hålla på att krocka med dig när jag vill om och i panik kasta in min bil igen för att du låg i en död vinkel.

5. Sluta göra idiotomkörningar bara för att tjäna två sekunder i ditt stressade liv. Du kommer inte fram mycket fortare än om du helt enkelt bara hade accepterat ditt öde. Dessutom slipper jag frontalkrocka med dig när du inser att du inte hinner om och att du hade kass sikt.

// Arg Pendlare...




WORD!

2015-01-16 // 23:07:43

Åh så bra skrivit!! Hatar när folk kör så jäkla nära. Öh om alla tog ett bättre ansvar i trafiken...,

Svar: Precis, tänk vad mycket lättare allt hade gått i trafiken då!
teambockaberg.blogg.se

2015-01-17 // 09:44:56
» Emma

Det var riktiga bra tips! Det förstnämnda visste jag faktiskt inte om, jag hade antagit att det varit halt ändå bara för att vägen är blöt haha! Tack för denna lärdom!

Svar: Haha, varsågod (:
teambockaberg.blogg.se

2015-01-19 // 13:54:49

Inte för att komma här och bråka, men vi har allt lite olika syn på det där med trafiken :P

Gällande näst sista punkten. Jag har aldrig blivit lärd att det på något vis skulle vara ett kösystem för att köra om, haha. Vad jag däremot är väl medveten om att man ska kolla i döda vinkeln innan man gör manövrar ^^

Svar: Absolut inte! Men det är lika irriterande varenda gång när man ska köra om och det kommer 1,2 och 3 bilar precis när man är på väg ut och därför missar sin chans att köra om. Jag vill hävda att det viktigaste i trafiken är att visa hänsyn inte att stressa ihjäl sig (;
teambockaberg.blogg.se

2015-01-21 // 16:35:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback