Mest av allt är jag faktiskt besviken

Ett antal dagar efter Falsterbo så känner jag bara en sak. Besvikelse. Jag vet att det är fullständigt idiotiskt egentligen, för det är precis det här som jag förväntade mig skulle hända. Absolut ingenting. Men det är också det som gör mig så trött.
 
Jag har stått på framridningen till dressyren i flera år nu och det enda jag kan säga är att det blir värre för varje år som går. Vilket är självklart. Eftersom vi väljer att acceptera och normalisera hård och ful ridning så går det att tänja gränserna lite till och lite till. Jag undrar hur långt det kommer att gå innan det kommer någon sorts form av reaktion annat än totalt likgiltighet.
 
2011 var det här den enda ryttaren som red ihop sin häst såhär grovt. Just det här är numer svårt att se pga en del högljudd kritik (observera dock att stångtygeln hänger).
 
Jag kan ändå inte låta bli utan att förvånas. Inte kan väl alla andra runt dressyrbanan tycka att det ser vackert ut? Men eftersom reaktionen totalt uteblir så förblindas uppenbarligen resten av flashiga gångarter. Jag biter mig själv i tungan ett antal gånger när jag sitter där på läktaren och lyssnar på folks totala brist på kunskap. Eller ignorans. När det hörs andmäktiga suckar bakom mig följt av "Vilken fantastisk trav" "Åh, hen är mästare på piaff" undrar jag om det är jag och mamma som är de totala idioterna. Som inte alls håller med utan skakar på huvudena och säger att nej, frågan är om det blir någon mer biljett till dressyren. Trots allt erbjuder nya banan betydligt mer intressanta saker att se. Och framridningen får man ju ändå titta på (än så länge). Där går det ändå att se vad som är värt att titta på eller inte.
 
2014 hamnade vi istället här. Hårda händer och gapande munnar. Men ingen rollkur utan istället lång-rund-låg eller någon annan omskrivning.
 
På framridningen kan man se när ryttare drar ihop hästarna för fulla muggar, håller stenhårt i handen och dunkar på med sporrarna för att sedan vinna klassen. Eller se ryttare som mjukt och försiktigt lotsar runt sin häst och kommer sist. När min pojkvän som har ett totalt ointresse för hästar och dressyr framförallt men ett väldigt sunt synsätt på djurhållning konstaterar "sådär ska det alltså inte se ut" börjar man fundera. Det går givetvis att tolka på två sätt, ett att han inte tyckte om det han såg eller att jag är fruktansvärt duktig på att ge snabbkurser i den dressyr jag vill se.
 
2015 är ju bara att rulla ner ett inlägg egentligen. Men en liten parantes är att hästen på bilden ovan fotograferade jag även förra året och då reds den precis likadant.
 
Så länge den breda massan tillsammans med FEI (och andra organisationer) samt hela domarkåren beslutar sig för att det är den här dressyren som gäller så ryser jag när jag tänker på utvecklingen. Inte för aveln eller ryttarna utan för hästarna. För jag kan inte se vart någonstans det är etiskt rätt att rida detta vackra djur under så tvångsmässiga förhållanden.
 
Avslutningsvis citerar jag Dag Nätterqvist (för er som inte läst något han skrivit klicka HÄÄÄR):
Dagens dressyrridning som får hästen att gå med gå med 3. (4.) halskotan högst
och nosen mer eller mindre bakom lodplanet genom ögat är ej ridkonst utan
snarare en form av våldtäkt, som även i detta sammanhang ger mentala och
kroppsliga skador.
 
Han har all rätt i världen att uttrycka sig på ett sätt som jag aldrig skulle våga. Jag kan bara konstatera att min filosofi överensstämmer väldigt mycket med hans. Det här skrev han alltså för 15 år sedan. Sent ska syndaren vakna?
 
 
 




» Agnes

Helt sjukt, och de där ryttarna kallas för proffs..?

Svar: Japp! Man kan nog ha olika definitioner av det ordet... (;
teambockaberg.blogg.se

2015-07-15 // 23:12:25
» yrsa

Jag "missade" dressyren när jag var där nere eftersom dom jag åkte med ville se hoppningen. Tyvärr ser man även där hårdhänta händer som sågar hästarna innan hindrerna. Eller ger dem piskrapp innan för att de ens ska hoppa hindret.

Men just det där med hårda händer, skarpa bett och så ska de kallas elit? ... nej blir nog inget mer falsterbo för min del.. enda bra var shoppingen..

Svar: Visst gör man det, finns en del som roar sig med att hoppa fram på graman och liknande också...
Jag får inte ihop den ekvationen? Det är verkligen ingen elit för mig. Shoppningen och nya banan är höjdpunkterna! Resten är väl sådär, tyvärr :/
teambockaberg.blogg.se

2015-07-16 // 10:44:28

Precis som i trav och galoppsporten är veterinärerna och kontrollanterna på plats mer satta som gisslan. Säger någon ifrån för ofta - poff - då anställer man en ny veterinär som rättar sig efter ryttarnas viljor.

Svar: Jag är inte det minsta förvånad. En av hästarna vi såg var helt klart halt, om inte annat väldigt ojämn bak och vägrade trampa under sig med ett bakben. Hade det varit på lokal nivå hade ekipaget blivit utblåst... Det är sjukt att får vara så!
teambockaberg.blogg.se

2015-07-16 // 12:52:55

Älskade djur... usch usch.
Fortsätt med det du gör om du orkar, det kommer betala sig det är jag övertygad om.
Jag önskar jag orkade samma man jag klarar det bara inte. Besökte alltid strömsholm innan men allt har förlorat sin charm.. orkar inte ta mig ut och betala inträde för att se lidande :<

Svar: Det ska jag göra, någon gång kanske det händer något. Nä, jag förstår det och som sagt var någon mer läktarbiljett blir det inte för mig!
teambockaberg.blogg.se

2015-07-24 // 17:30:46

Visst är det en fruktansvärt tråkig utveckling :(

Svar: Sannerligen!
teambockaberg.blogg.se

2015-07-24 // 19:21:14

Fy fan vad jag blir ledsen att se sånna där bilder!! :-( frågan är varför rider men sådär?? De som inspirerar mej rider grand pris programm utan en rem på hästen helt utan huvudlag med en positiv, uttrycksfull o levande häst!

Svar: Det är ridning för mig! Och visar på en otroligt samarbete mellan häst och ryttare.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-24 // 21:14:38

Fyfan.. den där hästen från 2015 ser helt död ut på blicken..

Svar: Det värsta är att den såg precis likadan ut förra året...
teambockaberg.blogg.se

2015-07-24 // 22:07:59

Såg en del av framridnignen, hemskt.

Svar: Japp... :/
teambockaberg.blogg.se

2015-07-24 // 23:57:05
» Emma

Förra året var det en häst som gick 5 års (dressyr) som var halt, hela läktaren pratade om det under hela ritten men eftersom en "proffsryttare" satt på så var det inget tal om att ekipaget skulle bli uteslutet. Flertal som skrev på Falsterbo Horseshows facebook sida och ifrågasatte, men inläggen togs bara bort.. Tragiskt att se att en så stor tävling inte kan hålla någon standard och ta lite ansvar..! Bra inlägg.

Svar: Det är hemskt! Vi satt och tittade på en häst som var hur ojämn bak som helst men inte blev ekipaget utblåst för det... Dåligt av arrangörerna, en lokal tävling är ju hårdare när det gäller hästarnas välbefinnande.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-25 // 00:58:56
» Ola

Var inte på Falsterbo - och nu känns det skönt att ha sluppit se eländet. Inte många verkar ha läst Nätterkvists artiklar om dressyr heller iaf inte bland eliten. Det känns skönt att inte vara ensam om att komma ihåg vad han skrev.

Svar: Det var en synnerligen klok man, sätter mig gärna och läser hans artiklar när jag får möjlighet till det. Det är kunskap som inte ska glömmas bort.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-25 // 07:51:52

Hemskt!

2015-07-25 // 08:25:23

Per Waaler som är en norsk dressyrryttare med stall I Blekinge rapporterade det hela till domarna med 0 resultat och handling.

Svar: Jag läste det! Blev väldigt besviken på den uteblivna responsen, han är ju en som faktiskt har kunskapen till att få säga till!
teambockaberg.blogg.se

2015-07-25 // 13:14:15

Detta skär i hjärtat på mig! Jag skäms över människan som tar sig dessa friheter att kränka och misshandla / Monica

Svar: Förstår inte hur folk kan ta sig rätten att behandla ett djur såhär.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-25 // 14:50:22

Efter årets falsterbo kommer jag att bojkotta alla dressyrtävlingar hädanefter. Stod ioförsig enbart och tittade på framridningen nu men blev rätt ledsen. Där såg jag bla det som skrivs ovan + tex Hesslegård Rubin sporras blodig - ryttarens medhjälpare rusar in och maskerar detta på nåt vis väldigt snabbt, samt att sporrarna flyttas. Tror att det gick förbi obemärkt. USCH

Svar: Usch! Det där är verkligen inte okej :/ Förstår inte att folk inte reagerar? Jag tyckte dessutom att det var minst en häst som inte gick helt rent.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-25 // 16:17:41

Jag kan bara helt och fullt hålla med dig om allt du skrivit. I såna fall kan du räkna in mig i din och din mammas "idiot-klubb". Det känns också som det blir värre och mer accepterat ju högre upp man rider i klasserna, trots att man vill tro att det är de som sitter på mest kunskaper. Något jag däremot måste ge cred för är en domare jag rider för själv mellan varven (har en unghäst som tävlar LB idag), som ALLTID uppmuntrar mjuk fin ridning vilket också är den gemensamma nämnaren för dom som blir placerade. Mer sånt!

Svar: Du har så rätt så! Väldigt roligt att se att det finns fler som tänker som jag.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-25 // 16:57:05

Det här är ett domarproblem. Så länge ekipage inte diskas för omild hantering, eller vinner trots inhumana metoder, kommer folk arr fortsätta använda de här metoderna, eller liknande.

Svar: Det så sant så och därför ännu tråkigare...
teambockaberg.blogg.se

2015-07-25 // 17:09:59

Jag håller helt med dig! Bra skrivet!! :-)

Svar: Tack! (:
teambockaberg.blogg.se

2015-07-25 // 21:44:59

Samma tendenser ses tyvärr inom hundvärlden vad gäller utställningar, fast där dras huvudena uppåt/bakåt för att ge flashigare trav..
Bedrövligt att se, oavsett vilka djur som drabbas!

Svar: Fy vad tråkigt, det var något som jag inte hade koll på.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-26 // 11:33:11

Jag tycker det är så tråkigt att gå på olika horse show´s just pga den hemska ridningen, många i världseliten rider för jävligt och ingen vågar säga ifrån just pga ryttarens stora namn! Det är förjävligt!Men som tur va så tar kraman hand om det (ibland) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21167424.ab

Svar: Precis! Hade det här varit på lägre nivå hade överdomaren sagt till direkt!
teambockaberg.blogg.se

2015-07-26 // 13:44:58

Patrik Kittel i ett nötskal...

Svar: Nja, man ska inte enbart beskylla honom. I år stod Kyra Kyrklund och såg till att han åtminstone inte slet ihop hästen.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-26 // 23:47:52
» Julia

Jag ska inte uttrycka mig med fakta.
Men en hovslagare som skor hos min tränare, berättade att det flesta idag är inte ens intresserade av hästar.
Och sakta i backarna, Jag ska förklara vad jag menar innan ni dömer.

Jag uppfattar det som att folk idag är intresserad av SPORTEN, hästsporten.
Men intresset för själva hästen finns inte längre.
Jag har själv tagit ett beslut att jag ska ta en paus med att just rida hästen, inte sluta hålla på med hästar.
och folk tror att det är något allvarligt och funderar på hur jag ska lösa problemet.
Problemet är att jag är mer intresserad av hästen än att rida på den.
Min häst visar ganska tydligt att han inte mår bra av att jag rider honom just nu. Hans kompetens är inte att vara en ridhäst.
Därför så har jag tagit beslutet att inte rida under en liten period.

Nu säger jag inte att det här är ett kvitto för att jag är intresserad av hästen inte sporten.
Men jag ger det som ett exempel.

Jag märker på er som skriver att det här är hemskt för det är det. Det märks att ni är intresserade av djuret Häst. Inte bara sporten.
För mig så blir "eliten" en kamp mot klockan och pengar.
Det handlar inte längre om bra ridning, det handlar om överlevnad.
Jag brukar ibland säga..
För att överleva kanske man måste göra saker som man ibland inte vill.
Sen kan jag också tänka att vi som bor här hemma ser inte sånt här på en vardaglig basis.
Medans de gör det, det är lätt att bli hemma blind.

Jag tycker det är fel att man rider hästarna så här, och jag försöker läsa på och förhoppningsvis kunna hjälpa andra så inte fler behöver falla in i dåliga vanor.

Idag finns det quickfix som inte fanns förr.
Jag tror att dessa quickfix bidrar till dålig ridning.
För ibland är den långa vägen den snabbaste.

Svar: Jag måste säga att du skrev en väldigt klok kommentar med åsikter överensstämmer väldigt bra med mina egna. Jag har nämligen själv funderat lite i just de banorna. Att hästen inte längre är viktigast utan bara en bricka i spelet mot kändisskapet.
teambockaberg.blogg.se

2015-07-27 // 19:57:52

Jag blir så glad när jag läser att du som rider hästar på "proffsnivå" reflekterar över detta!!! Varje gång jag som "glad amatör" kommenterar det så får jag veta att jag kan inget om hästar.... Tack!!!

2015-07-27 // 20:09:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback