Vad är rätt mot hästarna?

Jag sitter här ensam en lördagskväll och kan inte låta bli utan fundera lite över både det ena och det andra. Mina tankar fastnar givetvis på det där med hästar. Och fortsätter att spinna vidare lite till.
 
Jag tänker på att en ryttare fått som rekommendation att låta sin häst gå ute 2 timmar om dygnet för att den ska gå upp i vikt. Jag tänker på hästen som springer runt i hagen och gör av med onödig energi och funderar över vad som är etiskt rätt för hästen? Jag funderar över om hästen är nöjd med livet - egentligen. Eller om det är aveln som gör att hästarna bli knäppa i hagarna. Så pass knäppa att endast nordsvenskar och travare kan gå ute i stora hagar tillsammans.
 
Sen tänker jag på min egen häst. Som är understimulerad och fruktansvärt missnöjd med livet där han går som konvalescent ensam i en liten hage. Min häst som inte alls är ett tävlingsavlat halvblod utan en skogsmullelipizzaner. Han som har grävt en grop vid grinden, inte för att han vill in utan för att han har tråkigt.
 
Då drar jag en parallell till dessa tävlingshästar som står högre i blod och då skulle bli ännu knäppare när de är understimulerade. Är det etiskt rätt mot hästarna är låta dem stå nästan enbart i box? Enbart för att de ska ha energi när de rids eller så att de kan gå upp i vikt. Bör man inte fundera över hur hästarnas situation är i stort - istället? Om det är rätt mot hästen att låta dem gå som de gör.
 
Varför inte rekommendera större hage och sällskap istället för att tvinga in en häst på box. Vi har inte avlat bort hästarnas naturliga behov - hur mycket vi än daltar med dem. Men någonstans har det glömts bort att en häst är en häst och istället så försöker vi att tänka hur vi i vår bekväma lathet vill ha det. Inte hur hästen vill ha det.
 
Frågan är om det är den långa utevistelsen eller den stress som hästarna känner som gör att de går ner i vikt och springer runt konstant i hagen? Om det är mental ohälsa eller glädje? Jag vet inte. Men det jag vet är att vi inte har avlat hästarna till att stå på box 24 timmar om dygnet. Vi har inte kunnat avla bort deras naturliga behov. Det är inte förrän vi har gjort det som jag tar foderrådgivare som rekommenderar kortare utevistelse på allvar. Eller tror på att hästen vill in till sin box när det blir mörkt.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback