DM 2015

Igår bestod den största delen av min dag på tävling i Vaggeryd, där DM i både hoppning och dressyr gick och det betydde att jag hade med båda ponnyerna. Jag red Quini i hoppningen och Isa i dressyren och lyckades få ihop alla starter bra, blev hoppning, dressyr, hoppning och avsluta med dressyr igen. 
Quini- Vi red alltså dm:et i hoppning och där gick första kvalet i Lb. Pigg kändes hon redan på framhoppning (som för övrigt var värsta lervälling-hade regnat hela natten!), lite väl stark men ändå hyfsat fin. På banan är pigg bara förnamnet, hon är lite stark också men hindrena flyter på och piloten har lite att göra och får säga till ponnyn innan kombination "lugna dej". Sen kommer 8:an och där blir det stopp, kan inte säga varför, min ridning? Vill inte? Jag vet faktiskt inte men får ett stopp på det igen och sen kommer vi över det och de 2 sista hindrena. 12 fel totalt och vi lyckades missa tidsfelen.
Kval 2 går i Lb+5 och här har jag en lika pigg ponny som mest vill dra. Ett stopp får vi på 2:an, kommer över men petar, ett stopp på 8:an över nästa gång fast petar den med. Här utesluter domaren oss för 16 fel hinderfel trots att jag egentligen hade 20 fel och hade fått rida vidare då man ska uteslutas för mer än 20 hinderfel. Jag hinner ändå inte höra innan 9:an så hoppar den också och hade bara ett hinder kvar. Jag vet inte vad jag ska säga om rundorna, ingen bra känsla, en stark ponny som hoppade jättebra egentligen. Fast igår var hon svårriden och jag tänker inte skylla felen på henne för det var säkert mitt fel men hon var inte lätt att rida. Så nu får vi träna vidare helt enkelt. Några filmbilder från igår.
Lb
 Lb+5
 
Isa- Hon gick dm:et i dressyr där kval 1 gick i LB:1. Hon kändes väldigt fin på framridningen, jobbade med hela kroppen och med jättefin takt i traven! Den känslan behöll vi i programmet och hon var för en gång skull inte spänd utan avslappnad, mjuk och med fin takt. Blev något lite öppen i formen i galoppen men inget farligt direkt och vi fick inga omslag i galoppen :) Slutade på 59,64 % och tyckte inte procent stämde med min känsla.
Andra kvalet gick i LA:1 och får säga att jag hade samma känsla här, trevlig form, takt i traven och väldigt mjuk. Lite mer energi hade jag kunnat önska men hon gjorde allt bra, var stadig och slängde inte upp huvudet i övergångarna vilket hon gärna har gjort innan. Några småmissar hade vi, avbrott i förvända (vilket hon brukar vara så fin i!), andra skänkelvikning och ryggningen var inte direkt bra. Procenten slutade på 56,71% och jag var inte här heller helt överens med domaren.
Jag tycker Isa var väldigt fin i båda sina klasser och hon hade en trevlig form samt jobbade bakifrån och jag är nöjd med henne och ritterna iaf ;) Några filmbilder. Vill ni se filmen från Lb:n?
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback