Nu är det vinter igen!

Jag har ju lovat mig själv att vara jätteförberedd till min stundande tenta i Miljökemi så därför sätter jag mig här och skriver ett inlägg  istället. Egentligen har jag en mängd olika saker jag vill skriva om så jag tar väl och punktar upp det hela lite istället. Så ska jag under mitt stundande tentaplugg fundera över hur mycket mer jag vågar skriva, det lär ju bli bitskt då jag inte har skrivit av mig på ett tag...
 
Det är ju vinter nu och varje år får jag panik på vissa hästägare (ja jag vet man får sköta sin häst precis hur man vill men ibland så är en del hästägare och jag på helt olika planeter)
 
* Ridhus! Åh, det är vinter nu så jag måste rida min elitpresterade toppstammade häst som är tusenfalt dyrare än din skogsmulle i ridhus nu under vintern. Det går inte att rida i skogen då det är totalt livsfarligt! Tro fan det, min skogsmulle-lipizzaner är som en gummiboll och halvt livsfarlig i skogen och han går där jämt - året runt. Men nu har jag inget ridhus så det är bara att ta på livlinan och gå ut. Även om det är dagens test för mina nerver. Hade jag haft ridhus hade jag antagligen också bott där men nu har jag inte det och det tackar min häst mig för!
 
* Utevistelse! Åh min häst fryser när det är kallt ute och så vill hen in när det är mörkt. Och så är det faktiskt så att mitt toppstammade halvblod inte är avlat för att vara ute. Intressant att våra toppstammde halvblod fick med mörkerseendet i generna och genen för att uppskatta hagvistelse... Men det kanske försvinner enbart på vissa av dem? Precis som genen att gå ihop med någon i hagen eller i hagar över boxstorlek? Som parentes så har alla våra halvblod klarat sig från mörkerrädsla och de gillar att gå ihop med varandra!
 
* Täcken! Min häst måste under sina två timmar ute ha minst 3 täcken på sig och när hen kommer in i sitt 20 grader varma stall så kan hen inte ha mindre än ett 500 g tjockt stalltäcke. Framförallt så klarar min häst inte av att exponeras för den minsta kyla alltså ryktar jag hästen med täcket på. För annars kommer musklerna att frysa ihop och förtvinas och då kan jag inte trimma i ridhuset utan måste ställa hästen i solariet istället. Okej, även om din häst nu är klippt så har den fortfarande viss päls. Den är inte naken. Och jag tror faktiskt att den skulle uppskatta att lufta kroppen lite ibland. Det skulle åtminstone jag tycka och jag har ju ingen päls alls utan måste ha kläder för att inte frysa ihjäl...
 
* Skydd! Kanon att ta på sina hästar ett par boots nu på vintern så man slipper broddtramp, om man har broddat vill säga i ridhuset är det ju sandat året runt (; Men hästen behöver väl inte vara insnurrad i bubbelplast året runt? Klart att de skadar sig då de lär ju sig inte att det gör ont om man slår sig på benet. Dilko kommer in med lite småskråmor ibland men det är ju inte värre än att man tvättar av dem och fortsätter som vanligt. Då går han i en knagglig hage med stenar och pinnar lite överallt. Men han är ju min lilla skogsmullehäst med tåliga ben.
 
Som ett förydligande för att undvika missförstånd: Ovanstående text kan innehålla spår av ironi.
 
Sådärja då har jag skrivit av mig tillräckligt för idag. Nä, jag vill inte peka ut någon egentligen men jag tycker bara att vi går till överdrift och förmänskligar våra hästar så att det blir löjligt. Hur toppstammade de än är så är de fortfarande hästar och jag tror inte på att man har förstört hästens instinkter så till den grad att den snart kan liknas vid en leksakshäst. Sånt här förstärker ju ändå enbart idéen om att tjejer går till stallet för att pyssla med lilla hästen och fläta små rosa tofsar i manen. Det spelar ingen roll att ni bär vattenhinkar och mockar. Jag kan med erfarenhet säga att hästar som står högt i blod är annorlunda än den där skogsmullen men inte till en sån grad som det ibland ges sken av. De har fortfarande en häst naturliga behov och det är inte att springa omkring inom fyra väggar varje dag, gå ut i en minihage (själv) och andas frisk luft under två av dygnet ljusa timmar och sedan stå på box resten. Jag tror verkligen inte på det. Min erfarenhet säger något helt annat. Men vad vet jag precis som att jag inte får kritisera eliten för att jag inte tävlat där själv så ska jag inte fundera över hur vissa hästägare tar hand om sina toppstammade hästar då det enda jag ägt är en skogsponny och skogsmullehäst (;
 
Något positivt: Jag har nu hittat motivationen till lite mer tentaplugg!
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback