Tävlingar 2015 del 3

Nu kommer äntligen den sista avslutande delen av tävlingsammanfattningen :)
 
8-9 augusti lokal hoppning i Växjö, Lc, Lc+5 & Lb (Red Kristina Cup!) med Quini
Helt klart våran bästa helg under förra året, det var en grym känsla att få rida mitt inne i Växjö på Värendsvallen.
På lördag startade jag en klass, Lc vilket var en bra runda och ponnyn tyckte det var kul. Dock ramlade bommen på 2:a hindret. Alltså 4 fel.
Dagen efter börjar jag att hoppa en Lc+5, en bättre runda än dagen innan med mera flyt samt bättre språng. Det ledde till en dubbelnolla och 2:a placering :) Lb:n var nästa klass och den här har jag en helt grym känsla i, något språng kom vi lite nära men annars flyter den här rundan på hur enkelt som helst! Enda nollan i klassen och vinner därmed cupen :D Ärevarv och vinsttäcke tyckte ponnyn absolut om och helgen bestod av tre bra rundor :)
5 september DM i hoppning & dressyr med Quini (Lb, Lb+5) och Isa (LB:1, LA:1)
Red alltså hoppnigen med Quini och dressyren med Isa, vi lyckades få logistiken att gå ihop trots 4 starter på två olika banor.
Quini- Började med Lb:n på en pigg ponny som hoppade alla hinder till 8:an kanonfint trots att piloten fick säga till lite innan kombinationen. På 8:an blev det stopp och sedan ett till, kom över det+de sista hindrena-12fel.
Nästa klass Lb+5 var hon ännu starkare och den här rundan är inte vår bästa, stopp på andra hindret över igen och allt funkade hyfsat tills 8:an, stopp igen. Vi kommer över detta men river ett och då utesluter domaren oss pga. för många hinderfel.
Isa- Börjar dagen med att gå en LB:1 vilket jag tycker hon gör bra. Hon var avslappnad, lyssnade och hade fin takt i traven samt inga direkta missar. Domaren gav oss 59,64% vilket min känsla inte stämmde med.
LA:1 kändes också bra, Isa hade stadig form och var avslappnade men sen hade vi våra missar och jag kunde önskat lite mer energi, 56,71%.
Ingen höjdarhelg men det är lärorikt det med ;)
 18 oktober regional hoppning i Tingsryd, Lb & La med Quini
Vi börjar med första klassen alltså Lb:n och rundan flyter på fint men får ett stopp på 4:an som kommer snabbare än jag trott, därav stoppet men för övrigt en bra runda!
La:n börjar bra, dock lite undertempo och dålig energi. Får stopp på 4:an där hon tittar på vattenmattan, över det men har ingen bra väg/ rytm till nästa=ute.
7 november klubbtävling dressyr (km:et) i Vetlanda, LC:1 med Quini & LB:1 med Isa
Quini var först ut, tyvärr blev hon lite spänd när vi kommer in i det andra ridhuset samt "rädd" för en dörr som är öppen. Annars gör vi ett bra program, hon har trevlig form och jag är nöjd trots våra missar, 65,93%.
Isa är nästa och hon är superfin genom hela programmet, avslappnad och bra form med takt i traven! Ett omslag i galoppen drog ner men vi fick 66,42%.
14 november klubbtävling hoppning, Le med Isa & Lc med Quini
Isa fick för skoj skull komma ut och skutta runt en lätt klass (70 cm) efter flera års uppehåll från hoppningen. Det var inte det vackraste men kul hade både jag och ponnyn vilket också ledde till dubbelnolla samt vinst i klassen :)
Quini fick gå en lägre klass som avslutning på tävlingsåret och för vårat självförtroende. Den här gången hade jag bestämt att vi skulle runt och vet ni? Det var inga problem, runt kom vi med bra känsla och det blev dubbelnolla även här ;)
 
Som avslutning, en tävlingsår med mycket blandade resultat som jag får vissa gånger får ta på mej. Man lär sej av sina misstag och nu får i stället blicka framåt och ta vara på det som gick bra men lärdom av det som gick sämre.
 
 




Kul att se :)

2016-01-19 // 07:21:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback