Ang. Ponnyakuten

En protestlista mot Ponnyakuten senare och min fråga är; Vart är världen på väg?
Ja, jag har sett att de slog en ponny som inte ville hoppa. Nej, det är inte okej. Ja, jag har egen erfarenhet. Men. Vem vet vad som egentligen hände på lägret? Det som visas är bara vissa delar, småsnuttar från de veckor som barnen var där. Av de 24 timmarna under den 2 veckor långa perioden fick vi se en halvtimma i veckan. En halvtimma per dag av de 24 timmarna, knappt. Hur ska då vi kunna säga vad som hände på lägret, om det var bra eller dåligt?

Det går inte, lika lite som någon kan säga hur jag är som person efter att ha sett några bilder på en blogg eller läst vad jag har för åsikter i något specifikt ämne. Jag förstår inte hur någon faktiskt inte kan förstå det? Är inte det ren logik? Uppenbarligen inte för alla, istället blir det missförstånd och felaktig kritik mot ett av SVTs bästa program någonsin. Varför inte bara strunta i de där fåniga missarna, sluta kritisera och inse vad det hela handlar om: Avundsjuka. För inte är jag den enda som hade velat åka dit på det där lägret men har varit för gammal, eller har inte någon ponny, eller har inte något problem, eller inte blivit uttagen, eller inte vågat, eller... osv.

Istället för att säga det till sig själv spyr många ut avundsjukan i anonyma kommentarer eller skapar löjliga protestlistor.

Droppen för mig var någon påstod att de gick på tok för fort fram med ponnyn som skulle ridas in. Inte för att vara elak men hur ska man kunna bedömma det från de 5 minuterna, max, man får se vartannat program? Jag tycker att det har gått väldigt lugnt fram, tagit allt i omgångar och haft en hel del poänger. Jag red in min storhäst på ett liknande sätt och som ni har sett lever han, mår bra och ligger lagom till i utvecklingen för att vara en 4-åring. Trots att jag då uppenbarligen gått alldeles för fort fram med honom under inridningen.

Poängen är alltså att en "snabb" inridning inte behöver betyda att man går för fort fram med hästen. Bakslag kan komma när som helst och jag tror att de kommer fortare om man rider, rider och rider unghästen lite till utan att låta den vila. En 2 veckors intensiv period är alltså som vilket träningsläger som helst, med lite vila på den ponnyn under resten av sommaren och den kommer att vara klar för fortsatt utbildning till hösten.

Jag förstår inte argumentet? En anonym kommentator ska alltså veta mer än en av Sveriges bättre unghästutbildare. Är det bara jag som missade var logiken i det finns?

För att summera: Kan inte folk komma på något bättre att göra än ett skapa löjliga protestlistor och bygga ett massivt anonymt uppror?





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback