Tankar i kvällsmörkret.

Ännu en gång vill jag ta upp skolan. Och hetsen kring den. Ja, jag vet jag är gammal gick det gamla systemet och gled igenom min skolgång på en räkmacka. Ändock har jag min skoltid i färskt minne. Så nu tänker jag generalisera lite.
 
Alla ungdomar verkar idag tycka att skolan är det viktigaste på jorden, i alla fall om de är av kvinnligt kön. Och det är den, kunskap ska man aldrig förakta. Sedan har vi ett stort, stort, STORT men. De första betygen sätts i 6:an (ja tillåt mig att skratta!). Okej, det är ju bra. Att ungdomarna/barnen vet vilken nivå de faktiskt ligger på. Men vad har du för nytta av dina betyg i 6:an senare i livet? Kanske till nästa arbetsintervju? "Titta här, chefen, i 6:an så hade jag A i alla ämnen!". Eller kanske inte. Första gången du har behov av dina betyg är när du ska söka till gymnasiet. Och då talar vi om betygen ifrån 9:an.
 
Så snälla sluta hetsa! Är du 12 år gammal ska du inte hem och plugga till prov och läsa läxor i timmar varje dag! Det är ingen fara du hinner med sånt. Man behöver inte stressa fram en skoltrötthet. Nej, jag vet det är inte säkert att man blir skoltrött. Jag generaliserar okej? Och talar av egen erfarenhet. Min motivation tog slut andra terminen i 7:an. Med det vill jag säga att man kan ta det lite lugnt fram till slutet av 8:an. Innan dess? Håll dig över gränsen!
 
Ja, jag har noll koll på vad som krävs nu och allt ska visst vara sjukt svårt. Det ska inte gå att arbeta upp sina betyg osv. Men jag tror, och vet, att hänger man med på lektionerna, lyssnar och tar till sig det som sägs så tror jag inte att det är några svårigheter att få D. Eller att kunna jobba betygen under de sista terminerna med mer motivation och lite jäklar anamma.
 
För sedan kommer ju det som gäller: Gymnasiet. Där bestämmer du dig för om du vill bli läkare eller industriarbetare. Och där ska du jobba, slit som ett djur om du vet att du vill bli något. Satsa allt det du inte satsat tidigare och kom inte slutkörd, skoltrött och med noll motivation till gymnasiet. För det är där du bestämmer vad du vill bli. 
 
Så snälla, tänk efter före. Plugga med förnuft och känsla kör inte slut på er i förtid utan satsa när det ska satsas. För mig stavas den satsningen: Gymnasiet!
 
// Johanna





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback