Hungerspelen: Fatta Eld

Jag såg andra delen av Hungerspelen-triologin i helgen. Det kan vara så att jag råkat glömma bort hur sjukt bra den serien är. En anledning skulle kunna vara att jag sträckläste hela triologin i somras. Jag hade visst hunnit glömma bort en hel del detaljer. Att de sedan inte hade med allt i filmen är en annan sak - när följde en regissör en bok till punkt och pricka som manus till sin film? Det har inte hänt i Sagan om Ringen eller Harry Potter och definitivt inte i The Hobbit. Men de filmerna är bra ändå. Precis som Fatta Eld är.
Min favoritfilm är V för Vendetta, för er som har sett den kan ni dra kopplingen att båda filmerna är en dystopi. Givetvis tycker jag då även om Hungerspelen, särskilt eftersom boken är välskriven och en riktig bladvändare samt att filmen är välgjord och har bra skådespelare. För att en film ska vara bra enligt mig så krävs det att skådespelarna är bra och jag måste säga att Jennifer Lawrence gör rollen som Katniss Everdeen kanon ännu en film! Filmen var en spegling av hur jag i mycket tänkte mig det när jag läste boken - om inte annat så fick jag plötsligt en bild på allt. Så jag kan bara sammanfatta det hela: Den som tycker om dystopiska filmer, starka kvinnliga huvudrollsinnehavare och dessutom har en svaghet för våldsscener ska inte tveka utan se, eller läsa, Hungerspelentriologin.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback