En droppe i havet

Jag har handlat mat idag. Känns ju som synnerligen intressant information. Men jag har någonstans insett att det är lite skoj att handla den där maten. Inte så att jag skriker av lycka när jag inser att mjölken är slut. Däremot är det kul att gå i den där mataffären och göra det där valet att idag ska jag handla ekologiskt. Att titta på de där bananerna och inse att de faktiskt är både fairtrademärkta och ekologiska. Jag vet att jag inte gör någon skillnad för världen i stort men det känns bra, för mig. Jag som inte kan skryta med att jag har någon högre lön, även om jag lever ganska gott på den ensam i en lägenhet, kan faktiskt utan problem lägga de där extra pengarna på mat som faktiskt är bra för miljön. Matkostnaderna är ändå inte de största utgifterna jag har i månaden hyran slår det stort och inte är bilen billig heller. Där är väl mitt stora problem, jag pendlar 10 mil varje dag och att jag oftast cyklar eller går de 2 km till stallet kompenserar väl knappast. Jag köper min ekologiska mat istället och inbillar mig att det kompenserar min bils utsläpp så pass mycket att jag ändå hamnar under medelsvenssons koldioxidutsläpp. Vad jag ville säga med det här inlägget? Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

// Johanna





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback