Den där festivalen...

Sitter och lyssnar på musik, på mina favoriter som består av en blandning från Queen till Kapten Röd. Samtidigt tänker jag på att Melodifestivalen började igår. Första tanken som då dyker upp är ganska självklar. Vad finns det för mening med att tävla i musik? Om det är något som vi tycker olika om så är det väl ändå vilka artister vi tycker om? Så vad är då poängen med att tävla i detta och låta folket rösta? Det kommer ändå att bli någon som blir missnöjd, oavsett vem som vinner. Dessutom är enligt mig hela tävlingen otroligt överdriven. Och alla låtar låter exakt likadant som de har gjort de senaste 20 åren. Det hela har inte direkt utvecklats. Förra året stack Loreen ut och tur var väl det! Då fick ju Sverige tillbaka sin merit som ett stort "schlagerland".
 
Jag har bara tittat på de två låtarna som än så länge har gått vidare till final och är inte imponerad. Men så har jag ju en helt annan musiksmak än vad som spelas under Melodifestivalen. Igår valde jag därför bort Melodifestivalen, det drar liksom inte att titta på det hela. Istället såg jag på ett inspelat avsnitt av Gladiatorerna som på sitt sätt är lika kontroversiellt. Jag imponerades av utmanarnas styrka, vilja och mod istället för överdådiga kläder, imponerande dansnummer och ytterligare en schlagerplåga som ska spelas sönder på radion. För mig är det bästa sättet att slippa det hela, så behöver jag inte skriva sura inlägg på Facebook om att låtarna sög och det enda som var bra var mellanakten. För det hela känns bara som en komedi som spelas upp ännu en gång varje år, ungefär som "Grevinnan och betjänten" på nyår....
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback