Bättre snöröjning önskas!

I går morse tog jag glatt min bil upp till jobbet för att pendla mina 5 mil upp till Ing 2. Det snöade och blåste. Vägarna var snorhala, någon snöröjning eller saltning var det inte tal om. Under dagen så stack jag ut näsan när det absolut behövdes. Annars såg jag till att hålla mig inne i värmen på kompaniet - vilket var hela dagen bortsett från uppkörningen. Sedan körde jag upp. Då var minsann vägarna finare än någonsin! Det var saltat, det var plogat, det var så att man såg den underbara svarta asfalten på flera ställen.
 
Sedan skulle jag hem. Det var snorhalt, det blåste, det snöade och jag var glad över att bara ha 5 mil hem. Är nästan hemma och tror att en lastbil har fastnat i en backe. Vänder på 31:an och reflekterar över att jag inte får något möte? Kör en annan mindre väg, som var betydligt halare än den hyfsat fina riksvägen jag vände på. Kommer till korsningen ut mot 31:an, där står räddningstjänsten och säger att vägen är avstängd. Ett stycke långtradare hade nämligen fått problem och ställt sig tvärs över vägen - 31:an är blockerad i båda färdriktningarna. Jag vänder - igen - och letar reda på en ännu smalare väg. Samtidigt tackar jag mig själv för min goda lokalkännedom. Håller ett antal gånger på att köra av vägen för att den var svinhal och jag har förhållandevis dåliga däck ock saknar abs-broms. Halkar mig tillslut hem, efter den dubbla körtiden. Får sedan höra att även min flyktväg stängts av och jag glädjs över att jag hann över.
 
Nå, vad jag vill komma med det här (mer än skriva av mig). Hur kan sedan entreprenörerna som sköter snöröjningen påstå att denna är bra?! Det kan den väl inte vara? Nog för att jag har märkt att civila lastbilar har vissa begränsningar. Men. De har ett fruktansvärt bra bromssystem! Nu såg inte jag olyckan men jag tror att chauffören gjorde allt för att undvika en olycka och jag är dessutom ganska säker på att den hade blivit lättare om vägen varit saltad och inte som att köra på en skridskobana!
 
Så, snälla, rara entreprenörer ta hand om vägarna och framförallt riksvägarna! Och ta hand om dem när det behövs - dvs morgon och eftermiddag/kväll när alla arbetare åker till/ från jobbet eller när man åker på andra aktiviteter på kvällarna. Att vägarna är fina mitt på dagen spelar inte så stor roll för majoriteten. Hur många olyckor ska det behöva ske innan snöröjningen hamnar på en bra nivå? Anpassa hastigheten har jag hört till leda och det är inte ens ett argument. Jag ska inte behöva köra 30 på 90-väg för att ha anpassat hastigheten efter rådande väglag!
 
// Johanna





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback