Större städer och blött väder

Då är jag hemma igen efter en kortare sejour i Kalmar denna gång med en massa exkursioner. Vilket jag tyckte var jättetrevligt, ut i skogen och faktiskt ha tid att titta på saker istället för att leta efter bästa träd/hål/sten att slänga sig i. Dock hade vi inte det bästa vädret men så är det ju tyvärr i Sverige. Men det är inte så att man skrattar av glädje när det börjar hällregna. Mantrat "det måste regna annars växer inget" går genom skallen ett antal gånger. Tillsammans med "det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder". Så frusit har jag faktiskt knappt gjort. Inte mer än om tårna (alltså gummistövlar kan vara döden för mina känsliga små tår) men eftersom valet stod emellan att vara varm och sedan blöt och kall eller vara torr och kall så var det inte så himla svårt.
 
Nu vill jag ju inte vara elak eller så men ibland är jag glad över att vara uppväxt på landet med hästar och dessutom spenderat några år i Försvarsmakten. Jag har liksom sett till att komma välklädd med extra ombyte och mycket extra kläder anpassade för alla väder som det svenska klimatet kan bjuda på. Något som alla verkligen inte har gjort. Gummistövlar, jeans och jacka är liksom inte sådär jättebra klädsel om man ska vara ute en hel dag, särskilt om man inte har med sig varken mössa eller vantar. Det är ungefär lika dåligt som att försöka gå i en mosse med finskinnskorna... Och efter detta klaga över att man fryser.
 
Men vad ska man kräva av stadsbor egentligen? När frågan kom om man får jaga vildsvin och det största problemet var att man frös och såg ful ut i alla kläder så får man väl vara glad över att nästan alla hade gummistövlar på fötterna när vi skulle vara i blöta områden. Konstaterade krasst att det inte var så många som varit ute på övning i en vecka och tyckt att man må vara skitig men åkt hem i samma skitiga uniform och på vägen tagit ett stopp i matbutiken för att det var tomt i kylskåpet. Eller för den delen haft turen att pricka in världens regnväder när man ska rida så man har sett ut så här hela tiden:
Och dessutom insett att det är första gången på ett halvår man har fotograf. Nej, då handlar det inte "vill man vara fin får man lida pin" utan att till varje pris skydda sadeln (för det är typen dödens tråkigt att putsa upp den efter ett hällregn). Kontraster liksom.
 
För övrigt så har jag återigen insett hur mycket jag hatar större städer. Jag är och förblir en hopplös lantis. Stolt har jag deklarerat att jag minsann hittar i Kalmar nu. Och det gör jag, om jag kommer från ett visst håll och kör samma sträcka i precis samma riktning varje gång. Idag skulle jag köra tvärtom och på en sträcka jag inte kört innan. Jag tackade alla gudar för GPS:en och lyckades hitta ut enbart tack vare den. Eftersom skyltningen enbart fokuserade på E22 åt norr eller söder (och Öland) och mitt dåliga minne kommer enbart ihåg att jag ska åka på E22 typ en liten, liten bit men har ju ingen som helst aning åt vilket håll det är. Men nu hittar jag nog den vägen med. Tacka vet jag småstäder och byar, en väg in och samma väg ut dessutom slipper man ju allt folk!
 
 
 




Haha! Som uppväxt i STHLM får jag tacka stallet för min någorlunda vettiga påklädningskompetens ;) Njä, vi kanske inte är så terränggående, men vi har andra kvaliteter, typ hitta bland gator och hus ;)

Svar: Haha, ja där slår ni mig med hästlängder! Hitta i en stad är stört omöjligt men i skogen vet jag precis vart jag är! (:
teambockaberg.blogg.se

2016-05-13 // 20:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback