Att skaffa får

Ja det där med att skaffa får var visst inte helt enkelt ändå. Jag tänkte väl att jag skulle ha koll på djur efter att ha haft häst i hela mitt liv. Tyvärr inte. Och TDB börjar helt plötsligt framstå som ett mycket smidigt och användarvänligt system. Överlag så är hästar rätt smidiga att ha ändå. Tycker åtminstone jag som är van vid att ha dem. Får däremot, ja det är en annan sak. Låt mig punkta upp det hela (Observera nu att vi har allmogefår, det gör dem lite bökigare):
  • Innan du ens har köpt några får ska du se till att din gård har ett produktionsplatsnummer och är en foderproducent.
  • När fåren flyttas/ byter ägare, som vid inköp, fylls ett transportdokument i för att hålla koll och en massa andra papper!
  • Att fåren har flyttats ska sedan anmälas till Jordbruksverket,
  • För fårens skull och för att öka deras värde ska de anmälas till MV-programmet.
  • Du/din gård ska registreras på Elitlamm. Om inte kan du inte anmäla dig som en genbank vilket är ett måste om man vill vara med i bevarandearbetet.
  • Medlemsavgiften till Allmogefårföreningen ska betalas in.
  • När medlemskapet i både Elitlamm och Allmogefårföreningen är klart kan jag sedan registrera mig som en genbank.
  • Mina får ska sedan givetvis uppdateras i Elitlamm vid förändringar.
  • En fårräkning ska in vid årsskiftet varje år.
Ja, alltså det var väl det då. Tror inte jag glömt något men sen lär det väl dyka upp en massa andra spännande saker på vägen. Bl.a. hittade jag ett klövröteprogram som jag övervägade att anmäla fåren till. Nu har jag ju inte behandlat SAM-ansökan och annat spännande pappersarbete som en gård medför. Jag är imponerad över Sveriges bönder. De som inte får hjälp med allt det här har helt själva skaffat sig en utbildning som skulle göra de flesta kontorsnissar gröna av avund. Systemen är dessutom så härligt användarvänliga att man bara vill skrika rakt ut ibland. Men de övar åtminstone upp mitt obefintliga tålamod!
 
Himla tur att de är söta och trevliga de små liven! Jodå, jag har redan gått och kärat ner mig i dem. Här är det Skögull till vänster och Mist till höger, två av favoriterna (;
 
 
 
 




» Ida

Har alltid haft får (uppväxt med det) så när vi skaffade våra egna tyckte jag inte det vart så krångligt, är dock inte med i elitlamm och har gutefår samt oxford down och korsningar däremellan.

Men det är så sjukt underbara djur!!
Våra två gamla oxforddamer går ihop med hästarna på vintern (lösdrift) och det har gått toppen faktiskt..

Hoppas att det går bra med fåren och att du verkligen får känna på vilka gobitar de är och hur mycket humor som sitter i deras huvud :)

Svar: Fåren är helt underbara! Känns redan som att de alltid funnits på gården :) Allt runt omkring däremot. Ja, jag är väl inte van vid det helt enkelt. Jag tror ju att jag kommer in i det efter ett tag men i början var det en massa pappersarbete som jag inte väntat mig!

Funderar också på om det går att ha hästarna ihop med fåren, det skulle underlätta då de blir lite krock med hagar annars. Vårt enda försök resulterade dock i att vi hade får överallt över gården. Sjuklingen till häst var minsann inte halt när han kunde få jaga får...
teambockaberg.blogg.se

2017-08-14 // 14:41:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback