Thunder Boy med ryttare (:

I fredags så var det Thunder Boys femte gång med ryttare och första gången jag satt upp på honom. Vi har inte ridit in honom själva men nu är han så pass utbildad att jag vågar hoppa upp på ryggen på honom. Dock så blev det enbart skritt och trav. Det var första gången han reds utomhus och jag är trots allt dressyrryttare. Med andra ord inte jättesugen på att ta en massa onödiga risker utan vill känna mig säker på hästen innan. Jag har tillslut lyckats utveckla någon sorts form av svag självbevarelsedrift...
 
På väg upp, synnerligen graciöst...
Checkar av bromsen. Det viktigaste på en 3-åring, eller vilken häst som helst egentligen, är en fungerande broms. Annars så sitter en dressyrryttare med hjärtat i halsgropen...
Lite skritt i början samtidigt som jag försöker hitta knapparna.
Lite trav. Försökte tänka på min egen sits (fortfarande kutryggig) och att sitta med en stilla skänkel så att det inte skulle bli något konstant nötande utan att jag har en stilla skänkel som driver när jag vill ha en ökning av tempot eller liknande.
Så att han när jag ber om det genast ökar tempot. Förutsättningarna för att få en lyhörd häst. Här är första gången vi försöker oss på en tempoökning.
Och så avslutar vi det hela med skritt på lång tygel efter ett bra pass.
 
Jag red honom även idag, då gick han mycket bättre och jag hade hittat betydligt fler knappar på honom. Majoriteten av tiden gick alltså inte till att känna av varandra utan istället till att jobba vidare och framåt. Idag blev det alltså mer övergångar, halter och öka-minska tempot. Något som han snappade väldigt fort och gjorde utmärkt mot slutet. Allt detta i en trevlig form där han söker sig fram på stöd utan att bli tung i handen. Även idag så struntade vi i galoppen men nu börjar jag känna mig säker på honom så får se om vi testar det nästa gång. I vilket fall så måste jag skryta om vår lilla häst för det här är en sjukt trevlig häst att jobba med. Lyhörd och lättlärd, försöker vara till lags men har ändå lite humör och en del go. Tror att han kommer glänsa på tävlingsbanorna i framtiden!
 
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback