Rätt mot hästen?

Det här inlägget skrev jag för ett år sen och det är aktuellt även idag, framförallt nu efter Falsterbo. Så här kommer det igen och jag tycker inte att ridningen hade gått åt det bättre hållet i år.
 
Vad ska man börja? Jag gick alltså och tittade på framridningen i Falsterbo en del under lördagen (även lite under fredagen!) och det var inte allt jag möttes av där som gjorde mej imponerad, snarare tvärom. Jag tycker inte att ryttare på elitnivå ska rida som här under, de ska väl ändå ha kunskap att rida ordentligt och inte ta till genvägar såsom graman eller att slita ner hästen med kandar, eller? 
 
Om vi då börjar med framridningen till hoppningen fick jag alltså se flera ryttare använda graman på hästar och tom. hoppa på det och då inte heller småhinder utan såna som ligger på 1,50. Jag tycker inte om gramanen redan innan och blev inte positivare när jag fick se ryttare på den här nivån sitta och slita i hästen med den, för att få hästen att "jobba". Att sedan se ryttaren hoppa med gjorde knappast det hela bättre. En sak till som fick mej att funderar vara att jag såg flera ryttare på prisutdelning som hade satt på gramanen för att antagligen klarar av sin häst vilket jag tycker att ryttare på den nivå ska göra UTAN graman. Nedanför får ni se några "fina"bilder från framhoppningen.
 
 
Sedan kommer jag alltså till framridningen på dressyren och möts inte heller där av någon trevlig syn. Här drar i stället ryttarna ihop sina hästar med kandarstången eller i vissa fall var det så kallad rollkur. Ska inte ryttare på den här nivån klara av att rida ihop sin häst på rätt sätt och få den att jobba avslappnat? Det som jag möts av här gjorde faktiskt mej mörkrädd, de här ryttarna som ni ser gör så mot sina hästar är säkert förebilder för många små dressyrryttare och då tror dom att detta är det rätt sätt att rida på. Hur kommer då dressyren se ut om detta forsätter och flera tar efter? Ska de också börja dra ner sina hästar? 
Här nedan är bilder på dressyrryttar som sliter ner sina hästar, varav den ena hästen har blå tunga pga. trycket av bettet.
 
 
Jag är inte stolt över dessa bilder men jag vill samtidigt vissa verkligenheten som många gärna skymmer undan. Dessa bilder behöver komma ut för att vissa hur det ser ut och på det sättet kan vi förhoppningsvis få en positiv förändring. Ridsporten kan inte fortsätta så här, det är levande djur som vi håller på med och de ska inte behöva lida så här. De ska behandlas med respekt och ha viljan. Som det är nu vet jag inte vad ridsporten är på väg mot, hästarna ska inte behöva få denna behandlingen. Jag tror inte att någon av oss skulle vilja gå med blå tunga och hopdragen hals! Hästar är djur och inte maskiner. Och nej, detta är inte några ögonblicksbilder då hästarna gick så varv efter varv. 
 
 




Fy vilka hemska bilder på fuxen! Jag tror inte heller på ögonblicksbilder, visst vissa kanske är det tex om man ser en hård förhållning före eller efter ett hinder inne på tävlingsbanan men när dom trimmar och värmer upp så är det oftast inga ögonblicksbilder som knäpps. Då är det verklighet.

Svar: Ja, jag fattar inte hur man kan göra så mot hästen!Håller med dej om att det kan vara ögonblicksbilder på banan men inte på framridningen när de fortsätta rida såhär. Hoppas verkligen fler börjar inse hur verklighetenser ut.
teambockaberg.blogg.se

2014-07-18 // 22:07:17

idag fyller jag 25 år! Skulle bli väldigt glad om jag kunde fått ett grattis på mitt senaste blogginlägg. Plus har jag lagt upp väldigt fina och vackra bilder :) http://misselizabeth.blogg.se

2015-07-26 // 17:09:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback