Ett av ridsportens problem..

En sak som jag har reflekterarat över inom ridsporten och främst när man läser hästbloggar är att dagens hästar ska gå hårda pass på banan men endast skrittas i skogen eller inte gå alls i skogen. Då undrar jag hur alla hästmänniskor tänker? 
För det första skulle jag som ryttare tycka det var trist att 6 dagar i veckan sitta och rida varv efter varv på en ridbana. Själv skulle jag bli snurrig i huvudet och till viss del omotiverad och jag tror det är likadant med hästen. Mina hästar och alla andra jag har haft har alltid tyckt att få galoppera i skogen är bland det roligaste som finns och enligt mig är det faktiskt något bland det härligaste jag vet, att få känna hur hästen sträcker ut och känna hur fartvinden piskar i ansiktet. Är det något dagens ryttare är rädda för eller är deras hästar värre monster än de jag har haft?
 
För det andra hur får alla hästar som endast springer på banan kondition och muskler? Vad jag vet stärker sig hästarna genom att gå i backar och få "springa" längre sträckor. Man kan egentligen ta oss männsikor som ett exemplariskt exempel, vi skulle inte sätta någon vidare kondition eller muskla oss överallt om vi bara sprang runt, runt på en bana. Många menar då att deras fina hästar kan skada sig om de fick komma ut i skogen och springa men vem säger att hästarna inte kan skada sej när de går på en ridbana? Och framförallt hur tror de att deras hästar mår av springa på samma underlag hela tiden?
Nästa sak är att deras hästar blir så pigga och knäppa när de kommer ut i skogen. Det är väl inte så konstigt
om hästarna blir knäppa när de aldrig får komma ut i skogen och göra av med sin energi! Då hade mina hästar också flugit i luften vilket de alltid kan göra ändå men jag blir glad av att hästarna visar sin glädje.
 
Förr kunde hästarna gå över stock och sten, titta bara på hur militärerna red. Är dagens hästar så mycket ömtåligare och eller är det att dagens ryttare helt enkelt inte vågar ut med sina "monster" hästar i skogen? I så fall är det konstigt att vissa av oss ryttare klarar av sina hästar i skogen medans andra knappt vågar sig utanför en inhägnad ridbana. Kan vi ryttare som låter våra hästar gå i skogen kalla oss tuffare? Mitt svar är: Ja för vi vågar, vågar att låt våra hästar komma utanför staketet.
 
 




Ryttarna är problemet skulle jag vilja säga.

Svar: Håller absolut med dig! ;-)
teambockaberg.blogg.se

2015-07-27 // 18:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback