Min syn på saken.


Här har ni då min förklaring på saken om mitt skolboksexempel.

1. Index arbetar så att det är en lodlinje från ögat och till munnen. Han är alltså inte över tygeln utan arbetar i en bra form. Egentligen ska hästarna inte gå längre in med näsan.

2. Nacken eller första halskotan är högsta punkten. Inte tredje (ni vet där hästen är som "tjockast") som man ofta ser lite överallt, om nu hästen springer med huvudet mellan benen (på bogarna). Är den halskotan högsta punkt är inte halsmuskeln i arbete.

3. Ryggen är höjd vilket tyder på att han har mer tyngd på bakbenen och arbetar igenom hela kroppen.

4. Bakbenen är väl undersatta under kroppen vilket är ett tecken på att han arbetar med hela kroppen och inte bara kröker på nacken.

Nej, det här handlar inte om något skryt om att "min häst är bäst" snarare är jag stolt över att kunna visa upp en bild som enligt mig är ett typsikt skolboksexempel på hur en häst ska gå. Det är inte fulländat, det kan det aldrig bli. Däremot är det på god väg att bli något bra och med tanke på formen är det bara finslipning som saknas för att kunna kräva en högre grad av samling.

Tror ni att en häst ska gå annorlunda kan ni alltid läsa här, alla 4 artiklarna. Om ni nu inte råkar ha "Detta är ridning" av Gunnar Hedlund hemma. I så fall, LÄS DEN!





aha ok :) ja då förstår jag :).. jättefin blogg i alla fall, och jag är jätteimponerad av det inlägget du skrivet här ovan! Fin sits har ryttaren också, inte så många i din ålder som vet sånt där... blir alltid så frustrerad när hästarna tuggar sig själv i bringan och ryttaren tror hästen går på tygeln.. jaja ni verkar vara duktiga i alla fall! :) föresten hur gamla är ni? och vart rider ni? fick för mig att ni kanske var runt 15, men ni kaske är mycket äldre?

2011-07-07 // 07:58:28

Fast din ponny går ju inte på tygel på kortet...inte alls.

2011-07-10 // 19:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback