"Dressyr är en blodsport"

Jag hittade ännu en intressant artikel, den här är från Aftonbladet, skriven av Elisabet Hoff och handlar om ett ganska kontroversiellt ämne.

Nämligen att en häst som på ett eller annat sätt börjat blöda, det kan vara p.g.a. ett bett i tungan eller likande, ska få fortsätta ritten om veterinären godkänner det. Och veterinären kommer väl precis som alla funktionärer inte våga säga annat än ja. För om jag har förstått rätt så ska det inte vara okej att någon rollkurar sin häst på framridningen även om det händer. Ofta.

Nu är många ryttare mot det här förslaget och jag förstår dem! För vad säger det om sporten när det är okej att tävla en häst som blöder? Om djurrättsaktivister har varit emot dressyren som sport lär det inte bli bättre nu.

Ändå finns det folk som är för det här förslaget - för rättvisans skull. Rättvisa eller ej, det handlar om hästens välbefinnande. Blir det okej att en häst blöder så kommer det antagligen ryckas, bankas och slitas ännu mer i de här underbara djuren.

Hästens välbefinnande är inte längre det som står högst, nej det viktigaste är att hästen vinner pengar och ska kunna användas som ett tävlingsredskap. Jag är glad för att ryttare som Tinne Wilhemsson och Kyra Kyrklund är emot det här, frågan är om sånt räcker när tyska ridsportförbundet får säga sitt?







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback