En liten fundering

Eftersom jag fick en väldigt trevlig kommentar med en väldigt bra förklaring till varför licensystemet ska förändras så tänkte jag att jag likaväl kunde dela med mig av mina tankar.

Vad jag förstod av kommentaren så är det väldigt lite tävlande på regional nivå vilket jag själv tyvärr har märkt. Klubbarna har därför svårt att få någon förtjänst på tävlingarna och det är synd!

Jag har även ett intresse för speedway och tänkte därför dra en parallell. Där har nu klubbarna börjat få problem med ekonomin bl.a. p.g.a för höga förarlöner och för dåliga publikintäkter. Konkurser, rekonstruktioner och förarskulder har blivit ett på tok för vanligt problem.

Det vill jag inte ska hända även ridsporten! Dock så får man inte glömma att för att komma ifrån det här problemet har man istället för att höja priset på inträdet, vilket kommer att ge mindre intäkter, valt att ha ett lönetak på förarlönerna som klubbarna inte får överskrida. Riktigt smart tänkt måste jag säga!

Nu kommer det aldrig bli så att ridklubbarna kommer att få ett tak på en summa som en klubb max får betala till SVRF. Däremot kan man ta till sig av de s.k. enkronasmatcherna som för all publik är gratis och göra om det till något som passar ridsporten.

Min tanke är så här:


Om det nu är så att antalet tävlande har sjunkit på både regional och lokal nivå så vore det kanske smartare att göra det attraktivt att tävla?

Det kan man göra på två olika sätt, ett som bara kommer gynna vissa klubbar och ett som kommer att gynna alla klubbar.

1. Klubbarna får själva se till att göra det attraktivt att åka till dem. Exempel på det skulle kunna vara bra priser, trevliga funktionärer, fin anläggning, bra flyt i arrangemanget, bra domare osv. Här tycker jag själv att Jönköpings Fältrittklubb har lyckats riktigt bra, inte för att min hemmaklubb är så kass heller (; !

2. Man sänker istället kostnaderna för de tävlande och då är min tanke följande:

  • Ha kvar lokallicensen till samma pris (200 kr) och låt den även bli en lektionsryttarlicens, eftersom antalet tävlande även på lokalnivå inte är något att skryta om. Antalet lär bli ännu lägre om man höjer kostnaderna.
  • Sänk den årliga hästlicensen till hälften, d.v.s. till 100 kr. Förbundet lär tjäna en massa pengar ändå då det är betydligt fler hästar som behöver licens. Kostnaden för en livstidslicens är nu 950 kr, vilket betyder att med en årlig kostnad på 200 kr kommer hästen att kunna tävla i 5 år innan den är över nuvarande belopp.
  • Sänk kostnaden för endagars/meetinglicens. 150 kr/tävling är på tok för högt. Sänker man kostnaden till 50 kr/tävling tror jag att den skulle bli riktigt attraktiv. Kanske som en "prova på-licens" för att se om det är någon idé att tävla fler gånger? Den ska även kunna användas för att testa en regional tävling. Givetvis ska licensen uppgraderas när man har kommit upp i det beloppet.
Det här är bara mina tankar. Min idé är alltså att om man sänker kostnaderna för tävlingar kommer det bli attraktivare att tävla och i samband med att det blir fler startande kommer klubbarna att tjäna mer. Vilket var det man ville, eller hur? En sänkning av startavgifterna på det är bara en önskan.

På det här viset tror jag att man skulle kunna ta hand om ryttarna på gräsrotsnivå och få en bra tillväxt. Även i snåla Småland! I annat fall är risken att P & J samt klubbtävlingar kommer att få ett stort uppsving med en dålig tillväxt som följd.

Det är mitt sätt att se på problemet samt att faktiskt försöka lämna en konstruktiv lösning. Grattis till den som orkade läsa allt!





Jag förstår dina tankar Johanna och dom är inte alls dumma. Problemet tror jag inte ligger i att klubbarna ska göra det attraktivt att tävla. visst spelar det roll och vissa lyckas bättre än andra, vi har fått bra respons. ;). Problemet för regional nivå har varit att många har tyckt att det är för dyrt att lösa regional licens så den regionala nivån kan nog gynnas av det nya systemet sen kan jag också tycka att det kanske blir lite för dyrt för de som endast vill tävla lokalt. Men något jag tycker är bra med det nya är att valfriheten ökar för många vilket säkert kommer gynna fler föreningar. Vi hade mycket större tryck när vi hade lokal än regional. Och ja, endagslicensen är omotiverat hög. Så sammanfattat finns det både fördelar och nackdelar som behöver bearbetas. Oj vad lång det blev! haha

2011-11-04 // 23:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback