Dressyr igår (:

Igår red jag båda pållarna nere på banan, dressyr blev det för dem. För Index del var det välbehövligt, vi får nog gå ner igen snart skulle jag tro. Han tyckte nämligen att det var jättekul att leka "korv" när man krävde något av honom. Så då fick jag träna både tålamodet och min övertalningsförmåga innan jag kunde få bakdel, bog, hals och nacke att vara ställd åt samma håll. Tillslut fick jag flera steg att gå som jag ville och då fick han gå hem. Jag får försöka ställa igenom bättre och jogga honom en dag för i en lägre form fungerar han bra. När det sedan fungerar blir det att plocka honom i en högre form igen. Han har hamnat i någon sorts vårtjurighet i samband med fällningen skulle jag tro som inte gör saken bättre av att banan har varit kass ett tag. Men nu ska den lilla ponnyn fungera igen, ställning det är grunden till allt och det klarar han minsann av (:

Skrutten däremot har helt plötsligt flugit flera steg framåt i utvecklingen efter att jag bytte till dressyrsadeln på honom. Jag tror att han var nöjd med att få mer bogfrihet och vågade helt plötsligt ta i och visa sin gång. Han har varit lite seg och inte riktigt velat fram man nu sprang han på så fint och jag behövde bara driva på för att få ett stöd i handen. Dock ska han få byta tillbaka till sitt tredelade happy mouth- bett igen nu när han har blivit lugnare i munnen. Ett tag flyttade han på det och fick leden i mungipan men han har mognat nu och låter bettet var stilla. Jag red på det tvådelade bettet (ett ganska tungt metallbett) och det blev han väldigt stum och nästan stark på. Så har han inte varit på något bett innan så jag tror inte att han trivdes så bra med bettet.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback