Ridsporten i skymundan


Det här fick mig nästan att spy! Åseda och Lenhovda är två riktiga trevliga tävlingsarrangörer som jag har besökt mer än en gång. Dessutom är de vårs grannklubbar och efter Vetlanda de ridklubbarna vi har närmast till, tillsammans med Braås bör tilläggas. Uppenbarligen har klubbarna ekomiska problem och det är väl inte så konstigt när det visade sig att pengarna gick till hockeyn. Som kommunalrådet uttryckte det "Det är en djupt förankrad tradition men ett av de mest orättvisa beslut jag varit med om att fatta".

Är inte politiker till för att de ska förändra? Han såg en orättvisa och vad gjorde han? Struntade i det. Hockeyn får drygt fyra gånger så mycket pengar som ridsporten i kommunen och som kommunalråd svarar man med att det är en tradition? Jag trodde att vårt samhälle var jämställt men sånt här får mig att tvivla. Ska det vara okej att killarnas idrott premieras före tjejernas? Det tycker inte jag!

Sådant ska verkligne lyftas fram och kritiseras. Gamla gubbar ska inte få sitta och besluta allting överallt. Hur ska vi kunna bygga upp ett samhälle som är jämställt när man redan som barn får lära sig att hockey (eller liknande killdominerade sporter) det är coolt, det är en killsport som bör premieras. Och. Råkar det bli en enda liten orättvisa, en liten sänkning på bidragen kommer arga pappa och klagar på att han nu måste köpa skosnören till skridskorna för sina dyrt förvärvade pengar.

Det var vad kommunalrådet indirekt sa när han påpekade att det var hockeyn som hördes mest. Djupa traditioner som finns över hela landet? Jag tackar, hästen domesticerades för 5500 år sedan. Att jaga bollar på is kan man med god vilja säga härstammar från medeltiden. Alltså en djupt förankrad tradition att jaga bollar i jämförelse med att rida häst. Nu glömde jag ju en sak! Rida häst började ju på 60-talet allt fler tjejer att göra, jaga bollar gör ju killar! Åh, att jag inte tänkte på det hästar är ju inte så coolt efter det...






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback