Bara för att tanken är ny behöver den inte vara bra

Jag vet att man ska ta till sig av nya tips och idéer men ibland går bara mina värderingar emot de nya tipsen. Som det som framkommit efter ny forskning om Rollkur/LDR/Hyperflexion. Hippson har nämligen publicerat en artikel skriven av Sara Slottner som handlar om just forskning bakom rollkur. Den finns att läsa här.

Om jag inte är helt dum och blind så hävdar den att det inte finns någon forskning som stödjer att hästarna skulle må sämre av att bli ridna i Low - Deep - Round, eller vad du nu känner för att kalla det. För mig är det en gåta. Jag kan nämligen inte tänka mig att en frisk häst skulle tycka om den behandling som ges på framridningsbanor världen över. Oavsett vad denna träningsform kallas kan jag inte se en lycklig häst när jag tittar på en individ som ser ut att ha tvingats dit.

Nog för att man inte kan tvinga en stor häst till att göra saker, eller för den delen mäta graden av lycka hos dem. Att jämföra en häst med en människa fungerar inte heller.  Oavsett vad kan jag inte tänka mig att forskningen stämmer. De har glömt bort vissa saker. Det som faktiskt är undersökt är att en häst inte är mer stressad om den går i rollkur än "vanligt".

På vägen har man glömt bort att hästarna har ett stort stressmoment i nervösa ryttare som i panik försöker få det där som inte fungerade förra gången att fungera på en framridningsbana. Det resulterar i ryck och slit i tyglarna, sparkar med sporrarna och slag med spön. Lägg där till att hästen har blivit tvingad att bita sig själv i bogen ett tag innan.

Nej, jag kan inte säga att hästen är olycklig eller deprimerad men jag kan säga att för en fri individ är behandlingen en kränkning. Oavsett om den görs på människa eller djur så går det inte att komma ifrån att den sorts behandling är oacceptabel. Sedan struntar jag i om formen inte är stressande. Den kan bli en trygghet eftersom den har blivit en vana. Men att vänja hästen att till att gå i något som - oavsett vad studier säger - är onaturligt för en häst är en kränkning mot ett djur som inte har valt att låta oss rida på dem.

Vi har valt dem och det är något vi måste ha i åtanke när vi tar hand om våra hästar. Allt annat vore absurt. Så oavsett vad en studie eller två säger får vi ändå tänka efter och fråga oss vilken behandling vi själva vill ha?





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback