Att hästen kröker på nacken betyder inte att den går i form...

Mängden okunskap verkar hela tiden öka inom hästvärlden, jag är inget proffs absolut inte! Inte kommer jag någonsin att bli fullärd heller men jag har börjat förstå det där med form bättre än många andra. Att hästen kröker på nacken betyder varken att den går på tygeln eller i form. När hästen går i form finns det en sammanhängande muskelkedja från bakbenen fram till nosen. Ett tydligt tecken på när hästen arbetar i rätt form är ett bra undertramp eller att nacken är högsta punkten på halsen, inte tredje halskotan! En häst som går bakom lod har helt enkelt brister i sin muskelkedja oavsett undertramp.

Däremot får man inte glömma att även den bästa häst kan gå bakom lod för någon sekund, det är inte samma sak som hela tiden. Det viktigaste är att man rider hästen fram till bettet eller fram på stöd. Något man inte kan göra genom att dra i tyglarna så hästen kröker på nacken. Det är en genväg som allt för många använder sig av, risken är då att man får problem längre fram och framförallt får man inte en lösgjord häst.


Det närmaste jag och Index har kommit perfekt, ett bra undertramp, nacken som högsta punkt, ryggen är höjd och nosen lite framför lod med en rak lodlinje från ögat ner till mungipan istället.

Saknar man kunskap är det mycket bättre att erkänna det och söka hjälp hos en bra tränare, det har jag gjort och att träna är bästa sättet att nå framgång. Om man nu lyckas hitta en bra tränare som vet vad hen håller på med.

Sedan finns det genvägar, men genvägar visar sig alltid bli senvägar oavsett hur man gör. En inspänningstygel är en sådan genväg, andra hjälptyglar likaså. Man får inte hästen att arbeta i en korrekt form med hjälp av inspänningstyglar man lär den att kröka på nacken. Efter det har man precis lika mycket arbete kvar ändå.

Jag har en förhoppning om att jag har fått fram vad jag vill med den här texten men jag kan sammanfatta ändå.
  • En krökt nacke betyder inte en korrekt form.
  • Rid hästen fram på stöd (dvs, stilla hand men arbeta tills du känner att det lossnar och får ett stöd framåt-nedåt från hästen)
  • Bakom lod är ett tecken på felaktig ridning, oftast för stark hand.
  • Ta hjälp av tränare!
  • Genvägar är senvägar, oavsett hur bra genvägen verkar.

Jag tar emot kritik (:

 





Intressant inlägg, bra skrivet :) och du har verkligen rätt!

Dock så är ju hästar olika byggda, vissa lågställda och vissa högresta i nacken. Därför är ju vissa hästar som är byggda lågt svåra att få i en korrekt form, eftersom att kroppstypen och byggnaden på hästen påverkar. Du förstår säkert vad jag menar haha ^^



Fin blogg ni har föresten! :)

2012-01-09 // 13:42:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback